torsdag 3 augusti 2017

Att leva ensam

Vi hjälper dig hitta lägst pris på produkter inom skönhet och hälsa. Många hatar att leva ensamma. De har sina stunder, då de vill vara för sig själva, men känslan av att vara helt ensam och sakna en partner är något helt annat. Om det inte finns någon som kan vänta på dem hemma eller någon att säga Godmorgon till, kan vi många gånger känna oss djupt olyckliga och övergivna.


Att förstå vad det är som triggar känslorna, hur jag kan hantera dem och hur jag kan göra för att få till en förändring är svårt att göra på egen hand.

En del personer tycker det känns så skrämmande att vara ensamma att de gör allt för att inte vara det. Att leva ensam kan ha många fördelar för ens sociala umgänge, skriver forskarna i sin studie. Men tro nu inte att det är så enkelt som att ensamhet botar ensamhet. En person som föredrar att bo med andra och tvingas bo själv kan uppleva mer ensamhet. Det är ingen slump att det finns så många tv-serier om singlar i New York.


Oavsett om man gillar cosmopolitans eller ej har jag upptäckt att det faktiskt är roligare att leva ensam här – och jag önskar att vi kunde ta med oss lite av den kulturen till Sverige. Hundratusentals personer i Sverige lever riktigt ensamma , visar statistik från Statistiska centralbyrån. Oavsett om du har många runt omkring dig eller inte, så kan man ju känna ensamhet.

När känns det tungt och när njuter du av tystnaden? Behöver du försvara att du lever ensam , eller är det inget man pratar om? Med hänvisning till vårt rådgivningsansvar svarar juristerna enbart på juridiska frågor vid besök. Hur jag förlikar mig med tanken? När någon säger att det är så konstigt att du är singel skulle du kunna säga samma sak om personens icke-existerande karriär eller fritid.


Betydligt effektivare är att säga ”jag är nöjd och lever det liv jag vill leva ”. Om du med ensam menar att inte dela sin bostadsadress med någon annan vuxen. Men jag kan mycket väl tänka mig att ändra på den saken, om omständigheterna i mitt liv ändras, bla så måste jag ju hitta någon som får mig att ändra mig på den här punkten, och som också vill bo tillsammans med mig. Sedan finns det förstås nackdelar med att vara ensam. Att andra människor ibland tycker det verkar konstigt och inte kan förstå bryr jag mig inte så mycket om, jag har inga synpunkter på hur de lever sina liv så varför ska de ha synpunkter på hur jag lever mitt. Jag vill inte leva ensam.


Vad finns det för fördelar med att leva ensam ? Själv finner jag inte några fördelar just nu, då jag har levt i stort sett ensam i över år, även om jag lev i förhållanden så har jag känt mig ensam. Men det beror på att jag inte fått den formen av bekräftelse som jag viljat ha. Att tvingas leva där, ensam i tvåsamheten, är en av livets största sorger.


Att känna sig ensam i tvåsamheten är inget ovanligt.

Men få vill erkänna det eller ens låtsas om det. De känner sig ledsna och ilskna men förstår inte att grunden till detta ligger i ensamhetskänslan. Det var bara det att allt var så tråkigt och förutsägbart att det kröp i hela kroppen på mig – och jag insåg att jag längtade efter att leva ensam.


J ag har aldrig haft någon 40-årskris eller någon annan ålderskris heller vad jag kan minnas. Tidigare har jag mött det hos vanliga församlingsmedlemmar men nu kommer det från en pastor. Visst, jag håller med om att jagfixeringen är alldeles för stor i många sammanhang, att en del skiljer sig för lätt. Säkert finns också de som lever ensamma av egoism och bekvämlighet men jag tvivlar på att de är i majoritet. Barnen går först, myskväll med ens kille föredras framför att hålla henne sällskap i telefon.


Hon är och jag så vi är inga småbarn heller. Visst hennes beslut, men fan skaffa en karl i stället. Svårt att förklara hur jag menar. Det känns grymt ensamt att leva som henne.


Problemet är att vi inte lever ihop pga flera orsaker just nu, med h mellan oss… Min man känner nu sig så ensam och vi ser ingen lösning på vårt problem för att kunna leva våra liv tillsammans igen. Han har tappat hoppet och känner nu skuld.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Populära inlägg