torsdag 24 augusti 2017

Komma över otrohet

Det kommer inte få dig att känna dig bättre och det kanske inte ens påverkar din partner. Det kommer bara göra dig ännu olyckligare och göra smärtan du känner ännu värre. Gråt ut, prata med någon, träffa vänner och var med de som älskar dig, men gör inte saker du kommer att ångra.


All otrohet går att komma över. Det är som sagt viktigt att kommunicera.

De ser även det som en möjlighet att växa. Par som lyckas komma över otrohet kommunicerar ofta. Att få reda på att ens partner varit otrogen är för många det värsta som kan hända i ett förhållande. Om du bestämmer dig för att du inte kan glömma och förlåta utan gör slut så måste du lära dig att gå vidare och komma över det som hänt. Här är sex tips som förhoppningsvis hjälper dig på traven.


Går det att komma över otrohet och rädda förhållandet? Om du för tio år sedan frågat mig vad jag skulle ge för råd till någon som blivit utsatt för otrohet , eller om jag själv fått smaka på den bittra erfarenheten, hade svaret kort och gott blivit: ”lämna förhållandet och titta inte i backspegeln! Psykoterapeutens tre faser för att komma över otrohet : Fas ett – gottgörelsefasen – Om den som varit otrogen inte ångrar sig och visar ånger blir det mycket svårare.

Så den första fasen handlar om gottgörelse. Att man ska lyssna på ett icke defensivt sätt på sin partner som måste uttrycka sina känslor. Det finns frågor, besvikelse och ilska som behöver få komma ut.


För att behålla relationen efter en otrohet behöver båda jobba för att det ska fungera. Den som har svikit behöver kanske visa att hen är ångerfull, att det inte ska hända igen och att hen tar partnerns upplevelse på allvar. Om eran partner har varigt otrogen mot dig, och ni valde att fortsätta försöka, hur lång tid tog de dig att komma över otroheten?


Min sambo var otrogen mot mig för ca månader sen, och jag har försökt att komma över detta, men de går inte. Så om ni har nå tips, dela gärna med er om hur ni kom över de. Jag är säkert inte lätt att leva med och jag tror att han aldrig någonsin kommer att lita på mig igen.


Visst jag låter honom hållas är som en öppenbok det enda jag faktiskt inte vill att han ska läsa är mailen som skickades fram och tillbak mellan mig och den andra mannen för det kommer i vårt fall inte göra någon skillnad. Självklart känner jag sorg över att det blev så här. Jag vill tro att ett förhållande kan läkas efter en otrohet , men om han kom tillbaka i dag skulle det inte vara aktuellt.


Nu kan jag se de stora bristerna vi hade i äktenskapet. Upptäckten av otrohet – allt från hemliga sms, telefonsamtal, eller hemliga mail via internet – kan vara en extremt förödande upplevelse. Som partner kan det vara svårt att hitta tilliten igen.


Om du för fem år sedan frågat mig vad jag skulle ge för råd till någon som blivit utsatt för otrohet , eller om jag själv fått smaka på den bittra erfarenheten, hade svaret kort och gott blivit: ”lämna förhållandet och titta inte i backspegeln!

Jag är en man på år som är gift och har fyra barn. Jag har alltid älskat min fru. Av en slump såg jag ett meddelande till min fru över messenger. Det var ett rejält porrigt meddelande. Jag konfronterade min fru och hon erkände att hon hade haft sex med en kollega under två tjänsteresor.


Jag pluggade upp mina betyg och fick jobb direkt efter. Vi båda hade fast jobb, har alltid haft mycket kärlek, sex osv. I höstas började vi fundera lite på varför jag aldrig blivit gravid igen med ett syskon till, då vi haft oskyddat i över år.


Vi började pratade om det och kom överens att vi skulle göra en utredning. När otrohet förekommer skadar det alltid tilliten till relationen som är en viktig byggsten för att man ska känna sig trygg. En kärlek kan när den fångats mellan otrohet och brist på respekt för varandra förlåtas… Men den kommer inte tillåta och aldrig rättfärdiga det.


Det kan låta lite grymt, men otrohet orsakas inte av någon annan än dig själv i de fall då du frivilligt letar efter fel person. Otrohet provoceras ofta fram. Min sambo och jag har varit tillsammans sedan sommaren -0 vi började träffas snart efter att han gjorde avslutade relationen med sin dåvarande sambo.


Hur kommer man över en otrohet ? Hon antog att det var jag som hade ”stulit” honom från henne, men så var inte fallet. Trots att den otrogne vet hur sårande en sexuell affär kan vara för den fasta partnern, väljer han eller hon att bryta trohetspakten och vara intim med en utomstående person. Begå inte otrohet av hämnd bara för att ge igen på din partner.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Populära inlägg