torsdag 10 augusti 2017

Allt för min syster sammanfattning

Sammanfattning En inspirerande berättelse om en kärleksfull familj som förenas och utmanas av ett barns sjukdom. Anna Fitzgerald är elva år, hon är född för att bli donator till sin äldre syster som är drabbad av leukemi. Kommer familjen att splittras eller bli starkare när Anna till slut kräver rätten att bestämma över sin egen. Olika egenskaper såsom mo generositet, ärlighet och lojalitet analyseras inledningsvis hos huvudkaraktären Anna, ovh eleven diskuterar även de andra karaktärerna och deras handlingar. Anna har donerat blo benmärg och celler men en dag får Anna nog då hon måste donera en av sina njurar för att rädda Kates liv.


Skådespelarna är bra, speciellt barnskådespelarna är trovärdiga och duktiga.

Allt för min syster är ännu en i raden av produktioner i klassiskt amerikanskt Hollywoodmanér. Både Abigail Breslin och Sofia Vassilieva gör fantastiska insatser. Men det är inte där problemet ligger.


Det blir för mycket av det goda. Efteråt fick jag höra ganska många upprörda läsare som klagade på slutet i filmen och därmed inte drog sig för att berätta hur boken slutade. Streama direkt på hemsidan, via Chromecast till din TV eller ladda ner och titta offline i vår app! I centrum för handlingen står frågan ”Hur långt är en förälder beredd att gå för att rädda livet på ett barn?


Brian och Marge Fitzgerald har ställts inför denna fråga gång på gång.

Eleven berättar om filmens handling och diskuterar etiken k. Boka Minen Hotel och spara upp till med Agoda! Författare: Jodi PicoultAntal sidor: 375Första stycket: ”I mitt tidigaste minne är jag tre år gammal och försöker döda min syster. Ibland är minnet så klart och tydligt att jag kommer ihåg hur örngottet känns mot min han hur hennes nästipp pressas mot min handflata. JODI PICOULT är med osannolika miljoner sålda böcker en av USA:s absolut bäst säljande författare.


Omöjlig att lägga ifrån sig. Jodi Picoult är amerikanska och har fått flera prestigefyllda priser för sitt skrivande. Vid två års ålder fick deras dotter Kate diagnosen leukemi. Hon förväntades inte överleva, men mot alla odds får Kate uppleva sin 16-årsdag.


Men mest är det gravt dyster film där autenciteten som krävs begravs under tillrättalagda scener. Hela boken raserades enligt mig på bara en sida. Nej, nej, jag tyckte inte alls om slutet.


Det kunde författaren gjort annorlunda. Filmen fick mig att tänka lite på döden. Jag har provat och tro mig, det är hopplöst.


Du kan slå upp en slumpad sida och hitta hur många citat som helst och innan du vet ordet av så har du citerat en halv bok - ungefär. Hon är utbildad vid Princeton och Harvard och är bästsäljande författare till hittills tretton romaner. Grundaren Rudolf Wall lär ha satt dit den med tanken att Dagens Nyheter inte bara är ett namn.

Det är också en avslutad mening, ett konstaterande av vad som hänt. Därför sätter vi punkt även i vår tid.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Populära inlägg