torsdag 4 juli 2019

Konflikthantering arbetsplats

De är även en källa till stress och utbrändhet och leder oftast till dålig kommunikation, vilket i sig innebär att gruppen arbetar sämre och mindre effektivt. Konflikthantering ingår även i dina arbetsuppgifter om du är chef. Nedan ger vi dig några tips på hur du enkelt kan hantera de konflikter som uppstår på en arbetsplats. Medlingscentrum hanterar arbetsplatskonflikter utbildar inom konflikthantering genomför teambuilding.


Konflikthantering arbetsplats

Genom att bygga goda relationer skapar vi potential för goda samarbeten som i sin tur ger goda resultat. Rätt hanterade konflikter på jobbet kan leda till utveckling av arbetssätt och relationer. Lär dig förstå en konflikt, och grunderna i konflikthantering. En viktig del av ett aktivt ledarskap är att hantera konflikter.


Thomas Lundqvist delar med sig av åtta konstruktiva metoder för att förebygga och. Det finns många begrepp inom det här området som ibland används lite slarvigt. I spalten till höger hittar du artiklar där du bland annat kan läsa om vad mobbing, diskriminering och kränkande särbehandling på jobbet egentligen innebär. Ta kontakt med oss om du vill diskutera hur vi kan hjälpa din arbetsplats med konflikthantering.


Konflikthantering arbetsplats

Det kan visa sig att konflikten har uppkommit mer av en spänning mellan olika personligheter än av ett specifikt arbetsrelaterat problem. Se till att det står helt klart att det kan vara OK att ha olika åsikter om arbetsrelaterade problem, medan det är oprofessionellt och oacceptabelt att låta personrelaterade problem påverka en arbetsplats. Vid skapandet av bakgrundens litteraturöversikt upptäcktes det att många författare valde att dela in konflikthantering i olika kategorier.


Alla höjda röster bottnar inte i en konflikt. Skilda åsikter är naturliga inslag på en arbetsplats. Innan du gör något fråga dig för säkerhets skull: Är det en konflikt och är det i så fall min uppgift att agera?


Om svaret är ja, bestäm dig för att reda ut det direkt. Inget blir bättre – eller lättare – av att vänta. Om en konflikt uppstår på arbetsplatsen ska du tala med din närmaste chef. Om problemet inte åtgärdas kan du kontakta ditt skyddsombud. Finns det inget skyddsombud på din arbetsplats kontaktar du ditt fackförbund.


Gör det så tidigt som möjligt, så är det lättare att lösa konflikten. Olösta konflikter kan skapa mycket obehag. De flesta människor, särskilt yrkesmän, tror att det bästa sättet att hantera en konflikt är att följa sina grundläggande instinkter. Thomas Jordan, ekonomie doktor och docent vid Institutionen för sociologi och arbetsvetenskap vid Göteborgs universitet, delar med sig av metoder och redskap att använda för att hantera konflikter på arbetsplatsen. I egenskap av en ledande roll så kommer du, eller har du redan upptäckt, att sättet att hantera konflikter i en grupp är av stor vikt för gruppens utveckling och trivsel.


Detta är många gånger helt avgörande för om en arbetsplats blir framgångsrik eller inte. Uppsatsen bygger på fakta utifrån vetenskapliga artiklar samt litteratur som på ett öppet och objektivt sätt samlats in samt att målsättningen har varit att förhålla sig oberoende. Under sökordet konflikthantering fann jag en intressant länk till Uppsatser. Det har en avgörande betydelse för hur du själv mår och vad du kan prestera tillsammans med andra människor. Mitt namn är Johan Ydrén och jag arbetar med konflikthantering och psykoterapi.


Mitt mål är att du ska kunna lära dig mer om konstruktiv konflikthantering genom att läsa här, samt att göra reklam för mina tjänster förstås. Jag arbetar med konflikthantering i företag och med enskilda, läs gärna mer om det under tjänster.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Populära inlägg