Konflikthantering på arbetsplatsen. Du ska inte ”vinna” en konflikt på jobbet. Att vinna en konflikt innebär bara att du uppnår det resultat du vill, oavsett vad den andra parten vill och tycker.
Eftersom de underliggande problemen därmed inte lösts kommer de att dyka upp igen förr eller senare. Rätt hanterade konflikter på jobbet kan leda till utveckling av arbetssätt och relationer. Lär dig förstå en konflikt, och grunderna i konflikthantering.
En konflikt är beviset på att något nytt är på gång. Och det kan leda till något bra. För utan konflikt – ingen utveckling. Vår erfarenhet är att det är viktigt att först göra en bedömning av vilka åtgärder som är mest lämpade innan man går in med insatser. Att använda medling som metod för konflikthantering på arbetsplatsen har många fördelar.
Den främjar samarbete och hjälper chefer och medarbetare att lyfta oenigheter till dialog och reda ut meningsskiljaktigheter på ett konstruktivt och respektfullt sätt. Medlingscentrum har års erfarenhet av utbildning i konflikthantering. Både i privat och offentlig verksamhet likväl som ideella organisationer. Om en konflikt uppstår på arbetsplatsen ska du tala med din närmaste chef. Om problemet inte åtgärdas kan du kontakta ditt skyddsombud.
Finns det inget skyddsombud på din arbetsplats kontaktar du ditt fackförbund. Gör det så tidigt som möjligt, så är det lättare att lösa konflikten. Olösta konflikter kan skapa mycket obehag. Det finns inget tvivel om att det i alla gruppkonstellationer, förr eller senare, kan uppstå konflikter. Som chef eller ledare är medlande i konflikter en utmaning som kan jämföras med att gå på lina.
Så vad är då receptet för att konflikthantering ? Hur blir man personalavdelningens Henry Kissinger? Våra resurser för att underhålla webbplatsen är ytterst begränsade. Nyare texter om konflikter och konflikthantering publiceras företrädesvis på denna blogg: blog.
På Göteborgs Universitets server ligger den i vårt tycke bästa artikelsamlingen om konflikthantering på arbetsplatsen. Sidan administreras av docent Thomas Jordan som lagt ut sina egna mest använda arbetsblad och teorier för fri nedladdning utan kostnad. Genom att bygga goda relationer skapar vi potential för goda samarbeten som i sin tur ger goda resultat. Thomas Jordan, ekonomie doktor och docent vid Institutionen för sociologi och arbetsvetenskap vid Göteborgs universitet, delar med sig av metoder och redskap att använda för att hantera konflikter på arbetsplatsen.
Utbildning i konflikthantering och svåra samtal för dig som vill bli bättre på att hantera konflikter. Det här är en utbildning i praktisk konflikthantering och hur du gör svåra samtal enkla. Den första insikten du får är att konflikter och svåra samtal varken är fel eller dåliga. Genom en kurs i konflikthantering får man de redskap man behöver för att kunna hantera konflikter och i förlängningen skapa en trygg och positiv arbetsmiljö.
Vem är en kurs i konflikthantering till för? En kurs i konflikthantering riktar sig till dig som arbetar i en ledande position och ansvarar för att förebygga konflikter. Det kan både vara i hemmet, arbetsplatsen eller i en annan offentlig miljö. När en annan part hindrar önskemålet från att uppfyllas så uppstår en konflikt.
Vanligtvis så löser de inblandade konflikten själva men uppstår det ett låst läge är konflikten ett faktum. Det är här som du som ledare ska gripa in. Genom att låta den öppna kommunikationen genomsyra miljön på arbetsplatsen undviker du som företagsledare att ha missnöjda anställda som bär gammalt groll inom sig.
Genom att ventilera åsikter visas ömsesidig respekt och uppskattning och den positiva energin får företaget att växa i helhet. För att ha en bra konflikthantering måste kunna se vart det finns brister och kunna agera innan det bryter ut alternativt kunna lösa det så fort som möjligt.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar
Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.