Rätt hanterade konflikter på jobbet kan leda till utveckling av arbetssätt och relationer. Dock måste man då veta vad skillnaden mellan att hantera och lösa är. Att hantera konflikter innefattar handlingar och beteenden som sträcker sig från att döda för en kaka till att dela på en kaka. Det har en avgörande betydelse för hur du själv mår och vad du kan prestera tillsammans med andra människor. Hur du hanterar konflikter är inte minst viktigt om du har makt över andra som ledare, chef, lärare eller förälder.
Mitt namn är Johan Ydrén och jag arbetar med konflikthantering och.
Lär dig mer om konflikthantering. Grunderna i konfliktteori. Under de två första faserna är det du som närmaste chef som måste hantera situationen, och försöka lösa konflikten. Om du inte lyckas och situationen eskalerar ytterligare så kopplas ledningen in och de måste hantera läget och utföra åtgärder för att komma vidare. De flesta människor, särskilt yrkesmän, tror att det bästa sättet att hantera en konflikt är att följa sina grundläggande instinkter.
Olösta konflikter gör nämligen medarbetare både olyckliga och mindre nöjda. De är även en källa till stress och utbrändhet och leder oftast till dålig kommunikation, vilket i sig innebär att gruppen arbetar sämre och mindre effektivt. Fem av bokens nio kapitel behandlar centrala perspektiv på och teorier om konflikter och konflikthantering.
Ordet konflikt betyder sammanstötning. I Svenska Akademins ordlista definieras det somotsättning, tvist, strid. Men egentligen är en konflikt i sig neutral – det är två viljor eller behov som krockar helt enkelt. Medling, konfliktcoachning och konflikthantering Jag har nyligen uppdaterat min tjänstebeskrivning. Läs gärna mer om hur jag arbetar med konflikter i konfliktcoachning, medling och med skräddarsydd konflikthantering för arbetsgrupper, styrelser och organisationer.
På programmet för internationell kris- och konflikthantering lär du dig om hur olika typer av kriser och konflikter uppstår och hur de kan förebyggas och hanteras. Du studerar olika vägar till konfliktlösning, försoning och återuppbyggnad av samhällen. Det som huvudsakligen gör att relativt små saker kan eskalera till konflikter är att vi inte hanterar relationen och kommunikationen väl. Vi tar inte ansvar för våra känslor och behov, och vi uttrycker dem inte heller direkt till andra.
Konflikter kan uppstå ur de mest banala situationer. Avsikten är att öka förståelsen för dessa konflikters uppkomst och utveckling, samt att erbjuda olika metoder för att konstruktivt närma sig och hantera konflikterna. Kursen vänder sig till dig som är intresserad av människors beteenden och kommunikation såväl ur ett yrkesmässigt perspektiv som ur ett mer allmänmänskligt. Litteraturgenomgång Läroplanen för förskolan Förskolan ska sträva efter att varje barn utvecklar sin förmåga att hjälpa och ta hänsyn till andra. Fundera med hjälp av ABC-modellen igenom vad du vet om konflikten och vad du sett och hört.
Tänk igenom vilka reaktioner du kan möta under ett samtal med medarbetarna. Förbered dig på uttryck av starka känslor som ilska eller sorg, och tänk igenom hur du kan hantera dem. Bjud in medarbetarna till ett möte, och var tydlig med syftet.
Det är dock stor skillnad på en konstruktiv konflikt och en som bryter ner människor och riskerar att långsamt växa till något ohållbart. Tamara Maskovic på Medlingscentrum vet det mesta om konflikthantering. För det gäller att ”hantera” dem – inte låtsas som att de inte existerar.
Ton och attityd är annat som lätt leder till konflikter och därför bör regleras. Undvik att kritisera, såra och genera Kan vi hitta metoder som gör att vi undviker att såra, kritisera, genera, kränka, förolämpa eller förödmjuka har vi kommit en mycket god bit på väg.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar
Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.