måndag 8 juli 2019

Kända kärleksdikter

Kända kärleksdikter

Kärleksdikter En vacker dikt till din älskade på Alla Hjärtans Dag. Antingen du använder dikter från kända poeter eller själv skriver några rader, kommer en dikt att få din älskade att känna sig speciell och. Dikten är nog mest känd för sin första del ”Vara vit mans slav” – men ställd bredvid sin andra del, som handlar om den vita husbonden, blir det en dikt som snarare handlar om tvåsamhetens omöjlighet.


Den börjar så här: Den som finge sticka från gumgnäll och köld. Men nä: man är för hämmad! Behöver du förslag för kärleksdikter ? Då har du kommit till rätt ställe. Vi har samlat flera fina och vackra dikter om kärlek. Av: Erik Axel Karlfeldt.


Dina ögon och min själ är beck och kåda. Vänd dig från mig, förr´n jag tändes som en mila. Detta är min absoluta favoritdikt i världen! Kan passa på ett bröllop om man vill, men det är ingen klassisk kärleksdikt. Ofta handlar kärleksdikter om kärleken mellan en man och en kvinna, men en dikt som jag fastnade för häromdagen var Till Eva av Sonja Åkesson.


Den handlar om starka vänskapsband mellan två väninnor. Jag vet inte om det finns något recept men i regel är inte första impulsen är att skriva en kärleksdikt om man är lyckligt kär. Det är den första kända dikten av honom.


Han studerade så småningom juridik vid Universitetet i Montpellier och teologi vid Universitetet i Bologna. Han prästvigdes och utsågs till kanik. Antikens författare, de romerska klassikerna, tilldrog sig hans intresse, vilket långt senare skänkte honom benämningen den förste humanisten. När jag ser dig skiner du som en sol bara för att du är så cool.


Dina läppar är så varma att jag smälter med detsamma. Att ge dig en kram är det bästa med dan. Gör mig glad i den mörka natten, gör mig glad med din blick. Jag vill se hur det glänser i dina ögon! I den stjärnklaraste natt stod du bara där och jag kände direkt att jag var kär.


Din kyss som fick blodet i min kropp att brinna den känslan vill jag aldrig ska försvinna. Kärlek trygghet och känslan av lycka, ja min älskling det är livet kan man tycka. Att du kände dom vindar jag känner blåsa i mitt ansikte. Läs alla kärleksdikter här!


By Höghatten Jag har en faiblesse för kärleksdikter på rim, eftersom det hjälper en att minnas dem, så att de kan dras fram och trollformelartat mumlas vid behov. Aronsons dikt får sin bästa effekt om man läser eller. I diktsamlingen kan du finna kärleksdikt som passar dig.


Har någon tips på en bra kärleksdikt jag kan läsa på min kompis bröllop? Den måste vara på engelska för bröllopet blir av i Australien. Kanske några visdomsord eller liknande? De har varit tillsammans i år.


Har varit bosatta i Sydney till och från i år. Vi kontaktade fyra personer som på sitt sätt lever med litteraturen nära sitt hjärta. Alla hjärtans dag och du har köpt blomman till din älskade, men de vackra orden, de som berör, var hittar man dem? De fick alla samma fråga: Vilken kärleksdikt är den vackraste?


Svaren lyfter fram några kända namn. Andersson Dan - Jag väntar vid min stockeld. The Biological and Cultural Evolution of Human Cooperation.


Swedish blog about music and comics and other pop culture Rene Engström på Twitter Välskrivet, intelligent och klädsamt nördigt om sci-fi, skräck.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Populära inlägg