måndag 31 oktober 2016

Prestationsprinsessa

Gör en markering för varje punkt om det som skrivs stämmer in på dig. Inte så förtjust i nya sätt att tänka - allt ska vara. De som köpt den här boken har ofta också köpt Frisk till 1: hälsan i behåll hela långa livet av Aleksander Perski (inbunden). Här berättar Cajsa Tengblad om hur hon till slut vågade kliva ur rollen som Prestationsprinsessa.


Efter många års kamp med ätstörningar och stressymptom blev priset för att ständigt vara tillräckligt duktig för högt. Att gå från Prestationsprinsessa till att följa din inre sanna röst är magiskt. Det är då du går från otillräcklighet till självklarhet. Då vet du vad ditt nästa steg är och vad du behöver för att skapa balans, välmående och framgång i ditt liv. Så länge jag kan minnas har jag varit en prestationsprinsessa.


Att uppnå känslan av att ha lärt mig något nytt – och att få se, svart på vitt, i höga betyg att jag är klok och smart – har alltid varit en underbar morot för mig. I perioder har den goda egenskapen vänt sig mot mig och blivit en destruktiv del av mig. Jag lyfter fram viktiga frågor så som psykisk ohälsa, att gå in i väggen, ångest och andra känslor.


Prestationsprinsessa

Bli vän med din prestationsprinsessa. I så fall kan jag varmt rekommendera något av mina coachingpaket. Kvinnor i 35-årsåldern är den grupp som stressar mest. De måste lära sig stänga av och sova gott annars, blir de sjuka, säger stressforskaren. Allt yngre kvinnor blir utbrända och många har en sak gemensamt, de dämpar den dåliga självkänslan med presentationer.


Detta ska du tänka på. För själfulla företagare som vill ha friheten att styra sin ti arbeta vartifrån du vill i världen, arbeta smartare och nå ut till fler än bara till ditt. Pratar snabbt också om hur det nästan är svårt att ta ledigt för att man ibland får dåligt samvete för att man inte jobbar, pluggar eller på annat sätt är produktiv.


Prestationsprinsessa

Efter många år av strävan mot att vara bäst på proven, finast hem, snyggast kläder och bäst i gymmet har. Jag är en så kallad prestationsprinsessa. En prestationsprinsessa funderar. Tankarna snurrar och jag undrar och reflekterar. Jag har alltid varit en så kallad ”duktig flicka” ut i fingerspetsarna,.


Marika King skickade över sin bok Supernova: Supernova är berättelsen om Lisa, toppstudent från Handels som får sitt drömjobb på ”konsultföretaget med stort K”. Pappa och mamma kommer med en prinsesstårta. De vill säga farväl för alltid till sin son. En berättelse av Erik Engelv om att lämna Jehovas vittnen. Både jag och Emelie känner igen oss i att vara en prestationsprinsessa.


Dock är vi nog inte det i dess fulla bemärkelse eftersom vi båda är medvetna om det och också gör aktiva val för att inte prestera för fullt på alla plan i livet. Everyday Yoga Mindset Tala Ohm Yoga. Bli supermänniskevarianten av dig själv med yoga, mindfulness och alla verktyg du har. Jag vet att jag inte är ensam om att vara en prestationsprinsessa (den termen går så klart att diskutera, men den är ganska talande tycker jag).


Det är lätt att ta på sig för mycket på jobbfronten och ha för höga krav på sig själv. Men jag tänker att det också är lätt att alltid känna en press utanför jobbet. Det motsvarar att procent av orden är vanligare. Till och med nu, när jag skriver denna text känner jag oro för hur andra ska bedöma den.


Prestationsprinsessa

Jo, för att jag är en prestationsprinsessa ! Varför känner jag såhär?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Populära inlägg