onsdag 26 oktober 2016

Argumenterande tal exempel

Det är också en bra idé att skapa en stark inledning och en stark avslutning i ditt argumenterande tal , som både fångar uppmärksamhet och lämnar avtryck hos åhörarna. Guide till argumenterande tal. Få hjälp med att skriva ett riktigt bra argumenterande tal med vår guide.


Tips på ämnen för argumenterande tal ? Hej, jag ska hålla ett argumenterande tal i svenska där min svenska lärare har sagt att man själv får välja ämne.

För att hjälpa dig ytterligare lite på traven så har vi listat några exempel och förslag på ämnen här nedan. Det finns naturligtvis oändligt många fler. Jag har fått en del förfrågningar om ämnen till det argumenterande talet. Här kommer några som jag drog ur min hatt. Man måste självklart inte välja något av dessa.


För alla ämnen gäller att man kan vara för eller emot. Argumenterande tal om rökning röster. Nedanstående innehåll är skapat av Mimers Brunns besökare.

Mall till argumenterande text Först och främst… Bestäm tesen! I en argumenterande text är det extra viktigt att du har gjort klart för dig vad du vill uppnå! Vad är det du vill övertyga dina läsare om?


Alla hundar ska hållas kopplade! Gör tesen tydlig: Jag anser att alla hundar ska hållas kopplade! Det vanligaste sättet att inleda en argumenterande text är att presentera tesen. Tillsammans med tesen finns ofta en kort bakgrun som sätter in frågan i sitt sammanhang. Jag ska hålla ett argumenterande tal i svenska om varför J. Rowling kommer att läsas om hundra år.


Jag har tänkt ta upp argumenten: Allt som finns runt omkring, andra böcker, HP-värl filmer osv. Vi känner igen oss trots att det är fantasy, magi fascinerar, en värld som liknar vår men ändå inte – drömma sig bort. Orkar inte med sånt seriöst shit som dödsstraff, abort, fildelning med mera. Tråkigt och för vanligt. Vill hellre göra ett bra tal , men med någont lite mer annorlunda och intressant ämne.


Jag gick en kurs i retorik och har mitt argumenterande tal (min) nedskrivet med rapport kring talets olika delar om du vill se. Mitt tal är rätt så basic men handlar dock om löpträning så det får ju ses som personligt. Du kan direkt se de första sekunderna av alla videor.

Med vårt testa-på-Studi-konto får du tillgång till. För det första: Du kan aldrig ångra en tatuering. Om du tatuerar in namnet på en person du är kär i när du är år är det kanske inte så roligt att ha kvar det namnet om kärleken tar slut några år senare. Visst, det går att ta bort tatueringar med till exempel dyra laserbehandlingar. Men resultatet blir sällan bra.


Den argumenterande texten ska vara klar och lättöverskådlig. Formulera en tydlig rubrik som avspeglar innehållet. Använd styckeindelning för att förtydliga textens struktur och lyfta fram dina starka argument. Din argumenterande text bör hålla en saklig ton (inga personangrepp).


Va inte den som argumenterar för att få handla på systembolaget när man är bara. För jävla många som kör den som sitt argumenterade tal , och man ser att lärare är rätt trötta på att höra den flera gånger när elever ska hålla argumenterande tal. Något har hänt I samhället, en ny lag, någon har kommit med ett uttalande som du reagerar som man vill kommentera. Det är bra att referera till en auktoritet i början som antingen håller med eller är helt emot det du vill argumentera för. Hur var situationen tidigare?


Jo, till att börja med tar vi avstamp i exempelmanus, snarare än kunskapskraven. Detta är den första strategin: att klargöra, delge och förstå lärandemål och framgångskriterier. Wiliam och Leahy argumenterar för att det är effektfullt om vi lärare börjar med ” exempel på arbete och inte matriser för att kommunicera kvalitet”. Då hade det kunnat bli riktigt intressant.


Till exempel , varför röker så många när det är så farligt?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Populära inlägg