onsdag 14 december 2016

Barn till narcissistisk pappa

Det är typiskt att vuxna barn till narcissistiska föräldrar känner ett överdrivet stort ansvar för allt och alla, och bryr sig mer om andra än om sig själv. Ett vuxet barn kan också, omedvetet, anta att alla andra människor har samma behov som hans (hennes) föräldrar hade, och agera därefter. Narcissistisk pappa Min pappa är vad jag misstänker narcissistisk , vilket har gjort att hela min familj, jag, mina bröder och min mamma ska alltid anpassa oss efter hans åsikter eller gör vad han vill. Min mamma är mycket kuva får ofta höra av min far att hon är dum i huvudet och att hon inte kan någonting m. En narcissistisk man kanske söker sig till en osjälvständig kvinna som sätter honom på piedestal.


När sådana par bildar familj kan barnen bli bifigurer i föräldrarnas psykologiska drama.

I bästa fall finns det någon i omgivningen som ser och förstår hur barnen har det. Ett utsatt barn kan få styrka av att någon utanför familjen förmedlar ”det är inte ditt fel. Hur hjälpa ett barn med narcissistisk pappa ? Hur kan vi på förskolan hjälpa ett barn med en narcissistisk pappa ? Hur bemöter vi honom och hur gör vi för att barnet inte ska fara illa? Han pratar illa om personal och andra barn och vi är oroliga för hur det kommer att påverka barnet i längden. Barnet växer ju upp med hans värderingar.


Vill bara säga att jag tolkar dina inlägg som att du bryr dig om din pappa och vill förstå honom och hur han har det.

Det är den absoluta motsatsen till att vara elak! Jag är skild med två barn , och år! Vi har barnen varannan vecka. Den äldsta vill egentligen inte bo med mig, hon. Mina barn sa till slut att pappa är som han är.


Och de verkar ok med det, (de är och nu) men de vet att den som alltid finns och alltid ställer upp är jag, det är mig de vänder sig till. Pappan håller inte på så idag kan jag tillägga, han har en bättre kvinna vid sin sida nu än då. Barn till narcissistiska mammor har en tendens att glömma sina egna behov och önskningar. Att ha en sådan mamma gör att barnet växer upp med behovet att tillfredsställa. Förväntningar en narcissistisk förälder har på sitt barn.


Att barnet ska acceptera alla de känslor och egenskaper som föräldern projicerar på barnet. Barn till föräldrar med dessa störningar blir ofta utsatta för stor skuldbeläggning, där föräldern helt förnekar att problemen funnits. Hur ska kontakten med en sådan förälder se ut när barnet är vuxet?


Kontakten mellan det vuxna barnet och föräldern blir ofta komplicerad. En del narcissistiska mammor kan börja respektera vissa gränser för att de annars kanske förlorar något de vill ha. De kanske till varje pris vill behålla fasaden dvs.


Ibland blir ett barn utsett till det ”svarta fåret” av ingen speciell anledning alls, annan än att föräldern har behov av att mobba någon. Föräldrarna fick också svara på ett antal påståenden, exempelvis Mitt barn är mer speciellt än andra barn.

Jag fick mitt första barn när jag var 23. Jag kan inte ens komma ihåg hur det är att inte vara pappa. Det har präglat min personlighet väldigt mycket. Med detta yrke… jag hade kanske blivit en odrägligt narcissistisk person om inte detta, att vara pappa , hade blivit mitt liv. Det är allmänt känt att en (1) av huvudorsakerna till en narcissistisk personlighetsstruktur är en förälder med liknande drag.


Det brukar sägas att en narcissistisk förälder ofta använder sina barn som en förlängd arm, det vill säga utnyttjar barnet för egna behov av yttre bekräftelse i avsaknad av inre subjektiv känsla. Nu visar studier att det även gäller så små barn som 3-5-åringar. Studien är den första i sitt slag som visar hur så här små svenska barn mår i växelvis boende. Att även förskolepersonalen, vid sidan av föräldrarna, skattat barnens psykiska välbefinnande är ytterligare en styrka.


Läs artikel här Källa: forskning. Det är inte enkelt att hantera en narcissistisk person, för det handlar om en paradox. De blåser upp sina egon till en extrem nivå. Samtidigt är de lika ömtåliga och sårbara som barn. Därpå kanske hon berättar att när hon var i din ålder och dessutom hade tre barn och inte ett barn som du, så brukade hon utan problem gå upp kl.


Dessutom kanske hon lägger till att hon var glad och motiverad och inte gnällig som du är. Lite senare samma dag kommer pappa och tar mig i armen. Innan jag sett det är pappa rycker jag skrämt till , men han talar vänligt till mig och undrar vad som har hänt, varför jag är röd i ansiktet med ett blåmärke på kinden.


Jag börjar skaka i kroppen, känner tårar som tränger på.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Populära inlägg