torsdag 1 december 2016

Muntlig redovisning tips

Försökatthabackupfördatorhaveri, internetbortfall, etc. Ska göra en muntlig framställning som inte får vara mer en 3-min lång. Jag skulle vilja hitta ett ämne som förvånar, chockar eller får folk att reagera. Kanske något kul, eller något mer provocerande. Min resa till Sverige- muntlig examination - Duration:.


Muntlig redovisning tips

Muntlig redovisning Läraren Jennie. Tips till elever som ska hålla tal. Hejhej hemskt mycket hej. Jag ska ha en muntlig redovisning i svenskan på min om ett valfritt ämne, men måste vara inom kultur. Och jag har nu nada inspiration om vad jag ska välja, har nån tips ? Min första tanke var Jane Austen men de flesta vet om henne.


Vad är det viktigaste för en bra muntlig redovisning ? Hur förbereder man sig bäst? Att vara väl förberedd. När du förbereder dig kan du göra det i följande steg: 1. Fundera på vad du vill uppnå – vad vill du att lyssnarna ska känna, tänka och ha lärt sig när du är.


Här kommer några tips som kan hjälpa dig förbättra dina korta muntliga presentationer: 1. Anteckna allt du kommer på om ditt ämne. Använda gärna nyckelord. Om du till exempel ska tala om hundar gör du bäst i att avgränsa ämnet, exempelvis till hunden som husdjur, en hundras eller liknande. Nu ere så att vi, i svenskan, ska redovisa muntligt om ett ämne som vi själva får möjligheten att välja.


Men nu till probleeeemet. Hjälp mig att komma på ett smidigt med ändå reflekterbart ämne snabbt, plix. Jag har typ inga intressen.


Muntlig redovisning tips

En vän gav mig tipset att skriva om en byggna jag tänkte mig frihetsgudinnan eller Buckingham palace. Vet dock inte om det är speciellt intressant. Nästan alltid blir det fråga om både och. Detta har jag haft problem med under hela mitt liv, nerverna, scenskräcken.


Jag vet inte vad jag ska redovisa om, fan. Har ni några knep för att övervinna den där nervositeten, rädslan att börja staka sig, rodna osv. Jag som ansvarar för Lektionsbanken heter Fredrik Sandström och är lärare i svenska åk 7-på Gäddgårdsskolan i Arboga. Magnus Cederlöf, fritidslärare på Slagstaskolan i Eskilstuna, bidrar med tips till fritidshemmet på sajten.


Muntlig redovisning tips

Många lärare, bland annat Anna Kindberg i Uddevalla, hjälper till med att kvalitetssäkra publicerade tips. När det gäller svenska kan det till exempel handla om att komma igång med läsning så fort som möjligt eller att låta eleverna börja skriva så att man får en uppfattning om deras förmågor på det området. När du ska ha en muntlig redovisning får du här några bra tips.


Medlemmar kan ladda ner alla lektioner, rekommendera lektioner till andra medlemmar och diskutera dem på forumet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Populära inlägg