fredag 15 maj 2015

Plötsligt svårt att läsa

En synnedsättning innebär att du har svårt att läsa text eller har svårt att förflytta dig och orientera dig med hjälp av synen. Det gäller även med god belysning eller om du har korrigering med linser eller glasögon. I den här texten förklaras bland annat vad en synnedsättning kan bero på.


Det känns plötsligt så svårt att bara dela med sig av en sång. Jag är så otroligt blank just nu.

Inför livet på något vis. Hur jag vill leva och vad som egentligen spelar någon roll. Med det blanka kommer också en sårbarhet, jag försöker att hålla den med öppna händer så mycket som jag bara kan. När du har svårt att läsa texter.


Många blir förvånade över att synen helt plötsligt försämras. Man blir orolig för att man aldrig har haft problem tidigare. Det blir helt plötsligt svårare att läsa texter i tidningar och böcker.


Vad ska man göra nu då?

Var lugn, det troliga är att du drabbats av ålderssynthet. Det är ovanligt att migrän ändrar sig i samband med hormonella ändringar, såsom tiden kring mens, graviditet, klimakteriet. Det som kan hjälpa dig att identifiera faktorer som påverkar din migrän är att föra en huvudvärksdagbok, där du enkelt kan se månadsvariation eller relation till andra livsstilsfaktorer. USA har jag visserligen besökt några gånger men inte i det här området. Dessutom så gick jag i B-skola i femman och fick läsa sexans geografi i femman, flyttade hamnade i skola med rena sexor och inte 5-or och fick läsa sexan årskurs igen så Amerika försvann.


Ex Vill läsa Aftonbladet Siten har plötsligt minimerats och texten svår att läsa Jag har ändrat textstorleken men påverkar inte t ex Aftonbladet. Det kommer plötsligt och kan drabba människor i alla åldrar. Många får afasi på grund av stroke – ett så kallat slaganfall.


Stroken kan antingen bero på en blodpropp eller en hjärnblödning. Afasin gör det svårt att prata med andra och det kan vara svårt att hitta och uttala or förstå det som andra säger, läsa , skriva och. Men när jag läser ditt brev så verkar det som om det är själva bearbetningen av sinnesintrycken som inte fungerar och som gör att du blir ostadig.


Du har rätt i att muskelspänningen i halsen kan påverka balansen. Men att nackstelhet skulle göra att du inte klarar att lokalisera ljud är lite svårare att förstå. I så fall är det umärkt. Vi gjorde rätt mycket så att vi läste varannan rad i de enkla böckerna när min son skulle träna men inte var alls sugen (och det här var i trean, han kom knappt igenom fyra-radersböcker då) Sen har en del svårare för att läsa än andra, och ofta följer ju motvilja mot att läsa med då. Muskelkramp gör att muskeln drar ihop sig och att du känner en plötslig smärta.


Jag kände en plötslig tacksamhet över att han inte satte sig någon annanstans.

För att kunna skriva en sammanhållen text krävs många olika förmågor. Det kräver att man har något att berätta, kan ord och grammatik och disponera texten så att den hänger ihop. Det här är ofta svårt för barn och elever med språkstörning.


Du kan läsa mer under Läs- och skrivsvårigheter, dyslexi. Många känner till att en person med afasi har svårt att tala. Det är kanske inte lika känt att de flesta också får problem att hantera det skrivna språket.


En del kan läsa rätt bra, men det går långsamt och kräver mycket koncentration. Andra får kämpa för att över huvud taget läsa enstaka bokstäver eller ett korta ord. Så om han tycker det är svårt att läsa kanske det är värt att testa att öva på att skriva enkla ord först (typ SOL, STOL eller något annat ord där det är lätt att urskilja de olika ljuden), då kanske läsningen kommer av bara farten sen. Jag läste de fyra första terminerna (av sex) på utbildningen, men har sedan ett år tillbaka valt att istället satsa på en teoretisk utbildning och läser nu psykologi :) Jag tänkte ändå att jag ska försöka besvara dina frågor! Isabelle känner redan på förmiddagen att hon inte mår riktigt bra.


Inom tio minuter insjuknar hon sedan med snabbt ökande illamående, ostadighet och svårigheter att fokusera blicken. Det är svårt att läsa men hon upplever inget dubbelseende. Veckan innan har hon varit rejält förkyld med feber i flera några dagar.


I dysartri, har personen svårt att uttrycka vissa ljud eller ord. De har dåligt uttalat tal (såsom sluddrigt) och rytmen eller hastighet i talet ändras. Oftast har en nerv eller hjärnsjukdom gjort det svårt att kontrollera struphuvud och stämban som skapar talet. Jag lägger mej Varje vardag, läser till 10. Sen tar det 2-Timmar att somna!


Jag har svårt att gå upp varje morgon, och jag äter inte middag förens kl 7. Jag försöker gå upp regelbundet! NDÅ är det svårt att somna?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Populära inlägg