torsdag 23 november 2017

Lösa ut hus vid skilsmässa

Lösa ut hus vid skilsmässa

Med vårt stöd får ni hjälp direkt. Få tid för möte med er personliga rådgivare redan idag. Telefonrådgivning eller i möte. Vi kan all familje- och affärsjuridik!


Ladda hem checklistan idag. Planera begravningen hemifrån. BIRGITTA Ja, det är väl rimligt att han löser ut dig ur huset till halva marknadsvärdet. Vad som händer formellt är att han tar över hela fastigheten genom bodelning, inte genom försäljning.


Han menar att vid en försäljning skulle vi kunna få ut mycket mer för huset vid en budgivning, därför tycker han att vi ska utgå från vad han anser att vi skulle kunna få för huset om vi skulle sälja det. Det vi behöver komma överens om är att vi ska utgå ifrån marknadsvärdet och inte någon hypotetisk siffra som han tror att. Bodelningsavtal och lösa ut sambo ur gemensam bostad. Hejsan, Min fråga gäller en fastighet vid separation. Vi har inte varit gifta, har gemensamma barn och jag kommer att bo kvar i huset.


Huset är en bostadsrätt. För att göra det enkelt så är detta en separation utan bråk och vi är överens om allt nedanstående. Vägrar sälja huset vid skilsmässa , vad gör man? Om din sambo vägrar sälja lägenheten eller huset vid en separation så har du lagen på din sida att göra en tvångsförsäljning.


Enligt samäganderättslagen så kan du ansöka hos tingsrätten för att få till en försäljning via offentlig auktionsförfarande. Hans fru har lämnat in ansökan om skilsmässa (de har två små barn). De har kommit överens om att han ska lösa ut henne ur deras hus (som de äger till hälften var). De var också överens om en viss summa som han skulle betala henne för hennes del i huset. Vi äger ett hus med litet lån men hög värdering.


Som det ser ut nu så kan min fru inte lösa ut mig utan det är jag som kan. Om vi då för beräkningen antar att ni har tagit ut pantbrev på milj. Vid en skilsmässa ska en. Säg att vi har ett hus värt miljoner, har gemensamma skulder på miljoner och ena partnern ska bli utköpt? Detta händer med hus och bolån vid skilsmässa När ni går skilda vägar och ska ta hand om hus - och bohagsfrågan kan detta delas upp i olika steg.


Någon som vet hur man bör tänka eller hur banken tänker med detta? Det normala är att du först ansöker om äktenskapsskillna sedan hanterar du bodelningsfrågorna. Men man kan även träffa ett så kallat föravtal inför förestående äktenskapsskillnad. Jag undrar hur mycket jag ska betala min sambo för ett utköp ur vårt gemensamma hus. Du får då pengar motsvarande skulden och kan använda dessa pengar vid förvärvs av ett nytt boende.


Vad menas då med ovanstående? Jo, vid värdering av fastighet i samband med bodelning ska man utgå från fastighetens marknadsvärde. Av förklarliga skäl kan det vara svårt att exakt veta fastighetens marknadsvärde utan att lägga ut fastigheten till försäljning. Istället måste ni sinsemellan komma överens om fastighetens. I en sambobodelning ingår endast bostad och bohag anförskaffat för gemensamt bruk.


Jag bor kvar i huset med vår son. Min ex-man har flyttade till sin nyköpta bostadsrätt månader innan skilsmässan. Från och med skilsmässan betalade jag hela lånet själv.


Frågeställningen kan delas upp i två delar. Dels kan det handla om vem som skall flytta ut och vem som skall bo kvar fram tills bodelning sker, dels kan det handla om vem som skall få överta det gemensamma hemmet vid bodelningen. I första hand gäller det att försöka komma överens om vem som skall bo kvar och vem som skall flytta ut. Nej, det är ingen skillnad. Du kan inte överta huset genom bodelning utan att köpa ut den andre partern.


Bor det barn under år i hushållet eller om ni inte är överens om skilsmässan får ni sex månaders betänketid. Därefter måste ni skicka in ett nytt brev för att skilsmässan ska fullföljas. Har ni inte levt ihop på två år kan ni får ut skilsmässa direkt även om ni inte är överens och trots hemmavarande barn.


Jag har även skrivit detta under juridik men tror att denna sida kanske besöks lite oftare så jag valde att skriva här också. Hoppas det går bra bara för denna gången. Vi har nästan lika mycket skulder på huset som det har i värde.


Om vi skiljer oss och jag vill bo kvar i huset hur räknas det hela då?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Populära inlägg