fredag 10 augusti 2018

Känner mig ensam i förhållandet

Känner mig ensam i förhållandet

Till sist blir hemmet inget annan än en kyrkogård för döda känslor. Att tvingas leva där, ensam i tvåsamheten, är en av livets största sorger. När Lars och Annika träffades var allt så självklart. Men det skulle bara ta några år innan den förödande känslan av ensamhet löste upp förhållandet.


Förtroligheten försvinner och ersätts av korta samtal om vardagsbestyr. Maria, 4 och Caroline, 4 levde båda i äktenskap där de till slut kände sig helt ensamma. Det värsta förhållandet av alla är där du är med en partner som får dig att känna dig ensam. Läs: Värdelösa ord som inte följs av handlingar När du inte har någon alls vid din sida kan det få dig att känna rädsla, till och med fasa – men tänk dig att du är i ett förhållande med någon, men trots det känner dig ensam. Du känner dig ensam … När man känner att man inte blir sed eller hör av sin partner eller om ni är alltför upptagna på varsitt håll kan man börja känna sig isolerad.


Att känna sig ensam i sitt äktenskap är inte bra och du bör prata med din partner om dina känslor. Det kanske är dags att tala ut och säga jag känner mig ensam. Ensamhet i tvåsamhet är inte det man vill ha.


Känner mig ensam i förhållandet

Så tala ut med varandra, annars kanske du ska fundera på att gå vidare. Känna sig ensam trots vänner. Man kan även känna sig ensam trots vänner, och även då känna sig ensam singel.


Han själv kan vara ganska klumpig i sina formuleringar och tyckanden och även om jag påpekar att det sårar mig blir det liksom aldrig bättre. Hotet nr mot förhållandet : när vi känner oss ensamma tillsammans med personen vi lever med. Det gör att vi sätter oss själva i energisparläge: sexualiteten trängs tillbaka, drömmarna placeras på ett sparkonto med noll ränta, allt glesare mellan skratten och en längtan efter något mer (i bästa fall) tar sin form. Låter väl typiskt mig men googlade “jag känner mig så ensam hela tiden” och så kom jag in här.


Jag är arbetslös och han verkar tycka att allt ansvar för annat än arbete då ska ligga på mig. Jag känner mig ensam i förhållandet , trots att min man är hemma på kvällar och helger. Han känns inte engagerad för öre när det gäller någonting.


Mitt problem är att det är jag som surar, men jag vet inte varför. När jag är på jobbet eller är hemma ensam trivs jag och känner mig lugn och oftast ganska nöjd. Men när min man kommer hem förändras jag och blir sur och tillknäppt. Vi lever ihop sedan fem år och jag älskar honom mycket.


Ingrid känner sig ensam i relationen. Hon undrar om förhållandet kan överleva. Familjeterapeuten Jesper Juul coachar paret genom den tuffa föräldratiden. Jodå, att ha förlorat ett förhållande även om det så bara höll i ett par månader, det gav mig en idé om hur bra man kan ha det, särskilt när man förlorat det.


Det är nästan omöjligt för mig att föreställa mig hur livet var innan jag hamnade i det förhållandet , för då kände jag mig inte så ensam som jag gör nu när jag. För mig spelar ingen av dom grejerna roll för jag tror att det va värt att uppoffra allt det där i slut ändan. Jag vill att vår relation ska växa av att skaffa barn. Jag skulle hellre vilja va ensam än va med någon som inte är där för mig och hjälper till och stöttar någon gång ibland i alla fall. Känner mig ensam i mitt förhållande ? Hur vet man vad som är fel?


Situationen, partnern, bostadsort. Har alltid på något sätt varit ensam , så jag antar att det har blivit något som finns hos mig automatiskt, som en dålig vana. En börda orsakad av grundskoletiden. Jag är inte längre blyg, och kan ta kontakt med andra studenter i min utbildning.


Jag är helt ensam , har inga vänner, ingen relation, inga barn. Jag är väldigt tystlåten och blyg, har dragit mig undan och är helt ensam. Dessutom är jag överviktig och använder maten som en flykt eftersom jag tycker att allt är så jobbigt. På grund av ensamhet känner många människor en grundläggande längtan att finna den sanna kärleken, samtidigt som de känner sig maktlösa i sitt letande.


Att vara ensam kan vara väldigt återhämtande. Många upplever att man i ensamheten ges tid att reflektera och få spretiga tankar på plats. Andra uppger att de känner ro.


Ytterligare andra beskriver frihetskänslan i att inte behöva ta hänsyn till någon annans behov, utan ha möjligheten att göra precis vad man vill med sin tid.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Populära inlägg