Adekvata teoretiska begrepp om sociala relationer används i redogörelsen för och värderingen av pedagogiskt ledarskap och dess betydelse för elevers lärande och utveckling. Kopplingen till styrdokument är tydlig och adekvat. Artikeln utmärks av god disposition, korrekt språkbruk och korrekt referenshantering. Kursens huvudteman är sociala relationer och pedagogiskt ledarskap i ett (mångfaldsperspektiv), sett i ljuset av skolans demokrati- och kunskapsuppdrag.
Dessa teman konkretiseras i termer av pedagogisk kommunikation. Exempel på verbal och ickeverbal kommunikation i skolan hämtas från forskning, film, skönlitteratur, sociala medier, verksamhetsförlagd undervisning eller dylikt. Kursen behandlar olika aspekter av pedagogiskt ledarskap och ledarskapets centrala roll för lärarens professionella förhållningssätt samt för elevers lärande. Sociala relationer och pedagogiskt ledarskap - Ungas relationsskapande processer.
Det formella arbetet i skolan? Skolan som en arena för socia. Utifrån denna bakgrund så hävdar Lima att ledarskap bygger på sociala relationer. Pedagogiskt ledarskap Ser vi till skolans värld så handlar ledarskapet om hur pedagogen handlar i förhållande till barngruppen.
I kursen avhandlas sociala relationer mellan enskilda och grupper av elever och lärare i förhållande till organisatorisk och pedagogisk planering och ledarskap , variation i elevers bakgrund och förutsättningar, konflikthantering och inkluderings- och exkluderingsprocesser. Detta kan uppnås genom ett pedagogiskt ledarskap. Resultatet visar att pedagogerna har stor medvetenhet om att goda sociala relationer och en välfungerande kommunikation är avgörande för elevernas kunskapsutveckling, inte minst då en god social relation leder till större motivation och ger förutsättningar för trygghet i sin omgivning. Ledarskap i klassrummet handlar om den sociala situationen i klassrummet och hur denna hanteras. Med detta menas hur läraren leder och organiserar verksamheten på ett bra sätt.
Vänligen logga in eller registrera dig för. Du kommer känna igen olika ledarskap och organisationsformer. Hur individer, grupper och det sociala sammanhanget påverkar och påverkas av ledaren.
I den här boken definieras pedagogiskt ledarskap som lärarens förmåga att skapa en positiv, samarbetsinriktad och inkluderande kultur i klassen, att motivera eleverna till aktivt deltagande och att skapa arbetsro. Författarna visar från skilda utgångspunkter att lärarens ledarroll kan betraktas och utövas på många olika sätt. Niclas Fohlin och Jennie Wilson kommer att föreläsa om kooperativt lärande och ledarskap i klassrummet. Hur kan vi använda vårt ledarskap för att strukturera samarbetet mellan elever? Hur skapar vi ett socialt arbetsklimat?
Vi får ta del av metoder och verktyg inom kooperativt lärande som är både beprövade och beforskade. Lärarens pedagogiska ledarskap Vad handlar då lärarens pedagogiska ledarskap om? Enligt Stensmo handlar ett pedagogiskt ledarskap om att organisera och leda verksamheten. Verksamhetens organisation, målsättning, verksamhetsform, ledarutbildning och centrala begrepp för aktiviteten.
Människors interaktion, gruppens och det sociala sammanhangets betydelse för lärande och det pedagogiska ledarskapet. Denna devis rymmer Lärarförbundet Skolledares syn på begreppet pedagogiskt ledarskap. Boken är både teoretisk och praktisk.
Genom ökade teoretiska kunskaper om pedagogiskt ledarskap ökar förståelsen för de utmaningar som ledare i klassrummet ställs inför. Samtidigt får läraren verktyg för att rent konkret gripa sig an det pedagogiska ledarskapet i den vardagliga arbetssituationen.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar
Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.