fredag 22 april 2016

Delas skulder vid skilsmässa

Hellre bra lån än dåliga skulder - Ansök idag! Skulden behålls av den skuldsatte, skulden delas alltså inte vid bodelningen. Hej min man och jag ska skiljas.


Fått veta att han tecknat en massa lån och tagit flera kreditlån bakom min rygg o utan min vetskap. Då han vägrar visa min hur mycket skulder det rör sig om blir jag orolig. Han hotar med att av skulderna nu vid skilsmässa kommer bli mina att betala. Huvudregeln vid skilsmässa är att varje person ansvarar för sina egna skulder , kap. Skulden kommer då räknas av från din del av giftorättsgodset, dvs all egendom som inte är egen egendom.


Den vederlagsgrundande omständigheten får inte ha skett mer än år innan talan om skilsmässa väcktes, då utgår inget vederlag. När man delat det sammanlagda giftorättsgodset lika mellan sig, ska man på det beloppet lägga på det man har fått behålla för att täcka sina skulder. De nya summorna utgör er respektive andel i boet. Den make som äger mer måste då ge den andra egendom för att båda ska få lika mycket med sig ur skilsmässan. Vid en bodelning delas alla gemensamma tillgångar mellan makarna.


Delas skulder vid skilsmässa

Huvudprincipen är att båda ska få med sig lika mycket ur skilsmässan. Detta är även tänkt att gälla om den ena maken råkar äga mer än den andra. Det finns dock en begränsning vad avser skulder som avser enskild egendom. Vid en skilsmässa så ska en bodelning förrättas mellan makarna där egendomen som är giftorättsgods ska fördelas.


Ni kan spara mycket pengar och tid på att ladda ner de dokument och instruktioner ni behöver på Juridiska Dokument. På Juridiska Dokument har vi samlat alla de dokument som ni behöver vid en bodelning i samband med en skilsmässa. Har samborna kommit överens om hur fördelningen ska vara vid en separation behöver inte någon formell bodelning göras utan de kan dela upp sakerna som de vill. Den samboegendom som samborna har när förhållandet upphör ingår i bodelningen och allt som köps därefter ingår inte.


Den förälder som ska betala får sedan göra det via Försäkringskassan. Om ärendet drar ut på tiden kan det leda till att en skuld byggs upp hos Försäkringskassan. Skilsmässan i sig innebär ju merkostnader och därför kan det vara svårt att betala en större klumpsumma till Försäkringskassan på en gång. Skulder överförs inte vid skilsmässa , utan den som har skulden får ha kvar den. Det man gör är att dela alla tillgångar lika och dela på dem, och när man räknar ihop egendomen som ska delas så får man räkna av sina skulder.


Eftersom jag ska gifta mig så har mina syskon pratat med mig om att jag måste se till att juridiskt skydda släktgården så att den inte skulle delas upp vid en eventuell skilsmässa , hur går det till? För att resultatet ska bli rättvist mellan makarna är det övervärdet av ens totala tillgångar och skulder som ska beaktas när man delar upp allt. Det är dock viktigt att tillgången eller skulden existerar vid den dag då man ansöker om skilsmässa.


Delas skulder vid skilsmässa

Om skuld eller tillgång uppstår därefter räknas den nämligen inte in. Bodelning betyder att makarna efter en skilsmässa delar upp sin egendom mellan sig. Bodelning vid skilsmässa är obligatorisk och ett formellt skriftligt bodelningsavtal krävs för att bodelningen ska vara giltig.


Vid skilsmässa sätter ett bodelningsavtal rent juridiskt punkt för er ekonomiska förbindelse och redovisar vem som ska ha vad. Däremot behöver man inte ta över den andres skulder. Med undantag av om man står som låntagare båda två.


Jag är tämligen säker på att CSN- skulder är personliga och inte räknas in. Ovanstående utläggning är naturligtvis bara en kort inblick i hur en bodelning vid skilsmässa går till. Allt annat slås ihop och delas på hälften, både skulder och tillgångar.


TS Ja pengarna på ditt konto kommer att räknas in i totala tillgångarna och delas vid en skilsmässa.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Populära inlägg