torsdag 22 augusti 2019

Skriva över halva huset

I mina inlägg tidigare skrev jag felaktigt om arv för hustrun. Vi har bekanta utan gemensamma barn och bara med särkullbarn som skrev testamente med innebörden att maken (utan barn) ärver hälften () och särkullbarnen resterande halva. Om din flickvän ska ta över någon del av bolånet avseende fastigheten blir dock gåva inte aktuellt då att ta över lån ses som att betala en köpeskilling och det därmed kommer röra sig om att köp (då hon betalar genom att ta över en del av lånet) och inte en gåva. Ni har ju redan gift er vilket borde göra det hela enklare eftersom hon då ändå ärver dig. Vi skrev ett testamente där vi ärvde varandras halva i huset , och att våra särkullbarn ärver motsvarande summa genom att vi var varandras förmånstagare för våra livförsäkringar.


På så sätt fick alla rättvisa.

Sälja eller ge bort halva huset. Hur göra sambon delägare? Om vi vill skriva över hela huset på min sambo, går det att göra utan vidare? Har du köpt eller fått en fastighet?


Då behöver du göra en ansökan om lagfart. Registrera gåva mellan makar. Du som vill ge bort en gåva till din make gör så här för att registrera den hos Skatteverket: Formulera en gåvohandling.


Gåvoskatten är numera avskaffad i Sverige och ger din sambo halva huset till dig i gåva så behöver du inte betala någon skatt.

När det gäller stämpelskatt så aktualiseras denna framför allt vid köp av fastighet. Jag avser att med gåvobrev skriva över halva fastigheten inkl lån till min sambo, med villkoret att vid ev separation ska jag få ut den vinst jag skulle haft om jag idag sålt fastigheten. Min fråga är: Vad räknas som vederlag? Skriva över huset på båda hur? Du kan köpa halva huset av honom ev.


Då äger du halva huset. Så i ditt fall beroende på hur mycket ert hus är värderat till så kommer du förmodligen inte få nånting. Men som någon sagt innan så är det inte bara för dig att skriva över huset , utan han måste bli godkänd av banken att få nya lån. Ni måste oxå göra en bodelning för att han ska kunna få ta över huset.


Elektra det lär väl inte gå att ställa sig bägge på lånen när den ena står för lagfarten. Den som står för huset har ju lånat på det och den andre parten har ju ingen säkerhet för att ta över halva lånet. Men jag är bra kass på sånt här. Vi har enbart gemensamma barn och jag står som ensam ägare till huset.


Kan jag skriva över villan på mina omyndiga barn för att undkomma arvsskatt? Svar: Arvskatten existerar inte längre, det finns därför ingen anledning att skriva över huset från den synpunkten. Om du ändå vill skriva över fastigheten på dina omyndiga barn måste du först kontakta överförmyndaren.


Vid en bodelning delas makarnas egendom först upp i två delar utifrån vem som står som ägare till vad.

Att din man står ensam på lagfarten innebär att husen tas upp som hans egendom. Det samma gäller er villa. I vårar fall skulle det alltså innebära att jag ska sälja halva huset till henne för 315k. Sen så skriver vi över 360k av lånen på henne.


Och hon ger mig 40k cash. Man överlåter huset som gåva genom att skriva ett gåvobrev. När gåvomottagaren (barnen) senare säljer räknas givarnas (föräldrarnas) inköpsvärde som anskaffningsvärde i deklarationen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Populära inlägg