måndag 26 augusti 2019

Relationellt förhållningssätt

I antologin Relationell specialpedagogik – i teori och praktik har Jonas Aspelin, professor i pedagogik i Malmö och gästprofessor. Kristiansta samlat bidrag av pedagogforskare från de båda högskolorna. Från olika utgångspunkter har de tagit sig an specialpedagogiska frågeställningar utifrån ett relationellt perspektiv.


Rolf Holmqvist gav en djuplodande föreläsning där han bland annat ytterligare klargjorde en del av de begreppsliga svårigheterna kring mentalisering. Fokus på relationellt förhållningssätt. Han gick också igenom andra grundblock i förståelsen för ett relationellt förhållningssätt som anknytnings- och affektteori. I det följande kommer jag att summariskt beskriva utvecklingen av det relationella perspektivet och föra fram tanken att det skulle kunna betraktas som en slags tredje vågens psykodynamiska psykoterapi. Det relationella perspektivet – psykodynamiskt nytänkande av Sven Sjöqvist.


Många formuleringar i läroplanen för förskolan kan härledas till ett relationellt perspektiv. Att utgå från ett relationellt perspektiv i arbetet på förskolan ställer enligt vår uppfattning högre krav på de pedagoger som är verksamma där, både då det gäller grundsyn, förhållningssätt och kompetens. Vi integrerar relationell utveckling med professionell utveckling, eftersom vi vet att det leder till mer mogna, självständiga, professionella och effektiva medarbetare, grupper och team.


I ett relationellt perspektiv blir pedagogers handlingar och lärandemiljö viktiga att undersöka för att förstå hur och varför barn hamnar i svårigheter, eftersom man menar att det är i situationen som svårigheter uppstår. Ett relationellt perspektiv Uppfattning av pedagogisk kompetens Ämnesspecifik undervisnings-centrerad Förmågan att anpassa undervisning och stoff till skilda förutsättningar för lärande hos eleverna. Ett professionellt och samtidigt relationellt förhållningssätt gagnar såväl arbetslaget som individerna och företaget. Vad som karaktäriserar en relationell kvalitet som denna är emellertid ytterst vagt formulerat då de två senare grenarna av intimitetsforskning har avfärdat tidigare ansatser att formulera intimitet som relationell kvalitet och istället ersatt det med en empirisk definition som kategoribeteckning på nära relationer. Eftersom den specialpedagogiska kompetensen handlar om att undersöka samspel mellan individ och miljö (i det relationella perspektivet) så kan ansvaret för stödinsatserna hamna på många nivåer.


I kapitel Relationell dynamik – ett försök till analys av skola i förändring anlägger Jerry Rosenqvist ett historiskt och kritiskt perspektiv på specialpedagogik. Slutligen behandlas implikationer för lärarens förhållningssätt utifrån en distinktion mellan ”pedagogiskt tillvägagångssätt” och ”pedagogiskt möte”. Den här utgåvan av Transformativ medling - ett relationellt förhållningssätt till konflikt är slutsåld.


Relationellt förhållningssätt

Den röda tråden i alla Aspelins arbeten är just relationell pedagogik men också det sociala samspelet, den känslomässiga kommunikationen, dialogen, den personliga utvecklingen, de mellanmänskliga mötena samt de sociala banden. Kom in och se andra utgåvor eller andra. Ytlig eller närmre relation ”Sociala bakgrunden inverkar mycket på synen av eleven, men även som en slags förklaring till varför denne inte är som alla andra.


Uppsatser om RELATIONELLT FöRHåLLNINGSSäTT. Läraren kan och bör verka för att de möjliggörs men det väsentliga inslaget är oförutsägbart. Var och en som förverkligar sådana möten är också relationella pedagoger i denna mening.


Relationellt förhållningssätt

John Dewey, Martin Buber, Lev Vygotskij, Mikhail Bakhtin m. Den här formen av pedagogik är inneboende i utbildning. Uttryckt ur den vuxnes synvinkel handlar det om ett förhållningssätt i pedagogisk praxis. Förhållningssätt och personlig ”stil” i psykoterapeutiskt arbete uppmärksammas, undersöks och utvärderas i handledningen.


Under terminen introduceras teorier om forskning och utvärdering av kliniskt arbete. Vi arbetar vidare med samtalsmetodik med särskild inriktning mot barn. Söker du efter Transformativ medling - ett relationellt förhållningssätt till konflikt av Joseph P. Våra experter i antikvariat hjälper dig eftersöka boken - utan extra kostnad - och den levereras direkt hem i brevlådan.


Det är ett grundläggande vetenskapligt förhållningssätt att vi samlar tillräckligt med data för att kunna göra en analys. Genom denna undersökning visar det sig att den specialpedagogiska praktiken fortfarande är kategorisk i många avseenden men att några klasslärare ändå arbetar mot ett relationellt perspektiv. Behandlingen på Embla utgår från ett relationellt förhållningssätt. Vi tror att förutsättningen för att kunna arbeta med sitt beroende och sin psykiska ohälsa är att det skapas en trygghet och relationer med de människor man möter. Det finns dock intressen inom skolan som system som förhindrar en relationell utveckling.


Buber menade att läraryrket var det absolut viktigaste yrket ”som samhällets öde vilar på”.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Populära inlägg