fredag 30 augusti 2019

Sambo bostadsrätt hyra

Bostadsrätt hyra – Sök igenom bästa fastighetsförteckningarna på Mitula. Vi bevakar utbudet av första- och andrahandskontrakt från hyresvärdar och privata uthyrare. Vi visar dig kontaktuppgifter till hyresvärdar i Katrineholm med lediga lägenheter.


Jag hyr en bostadsrätt i andra hand på år, nu har ägaren hört av sig och ska sälja lägenheten och förväntar sig att jag ska ställa upp på fotografering, förhandsvining och sen ytterligare visningar (redan denna veckan). Min fråga, har hon rätt till detta? Jag äger en bostadsrätt där jag bor mkt billigt.

Dels pga väldigt låg hyra och dels pga att jag betalade en del kontant när jag köpte den och inte har så mkt i lån. Exempel: Arash och Jessika är ett par som har bott isär. Nu vill de prova att bo tillsammans.


Jessika bor sedan flera år i en bostadsrätt som Arash nu flyttar in i. Skulle Arash och Jessika separera i det här läget har Arash ingen rätt att få halva bostadsrätten , utan den tillfaller Jessika. Sambo pluggar och lever om vartannat på csn och av föräldrar lånade pengar (- varav troligtvis inte hela beloppet kommer betalas tillbaka i framtiden - kommer inte krävas, men en viss summa av vinst vid försäljning av bostadsrätten kommer sambo vilja betala), och därför betalas ju ingen skatt att göra avdrag på räntan ifrån. Ska bli sambo snart är det tänkt.


Men har funderat på en sak.

Hon har ingen möjlighet att köpa av lägenheten. Det innebär att om hyresgästen självständigt kan använda lägenheten krävs styrelsens samtycke. Det är inte helt lätt att bedöma om hyresgästen självständigt använder bostadsrätten. Hyran är väldigt låg och jag har ett lån som jag amorterar på. I § Sambolagen finns en regel som innebär en rätt för en sambo att överta bostad även om den inte ingår i bodelningen.


Nu ska min sambo börja studera på annan ort. Bestämmelsen är framför allt tillämplig på en hyresrätt eller bostadsrätt som samborna har använt som gemensam bosta men som inte har förvärvats för gemensam användning. Till exempel brukar det inte vara godtagbart att hyra ut sin lägenhet av bara ekonomiska skäl, såsom att hyra ut i korta perioder vid semestertider eller för att betala tillbaka lånet på sin bostadsrätt. Jämför utropspriser med riktiga slutpriser på Booli. Jag har just blivit sambo och undrar om jag betalar en rimlig hyra till min partners bostadsrätt.


I bostaden finns både min partners möbler och mina egna. Marknadsmässig hyra Ett annat sätt att räkna ut vad som är en rimlig månadskostnad för dig är att undersöka vad den marknadsmässiga hyran ligger vid. Hur mycket sparar du exempelvis på att bo där jämfört med andra alternativ?


Bägge sidor ska beaktas. Om jag och min sambo vill hyra ut vår bostadsrätt , vad är då en skälig hyra ? Det räknas som en tvåa och är på ca kvm. Ska du bli sambo och flytta ihop med din partner i en gemensam bostadsrätt ?

Här reder vi ut vad lagen säger och varför det kan vara klokt att skriva ett så kallat samboavtal. Kan min sambo sälja bohag, huset eller bostadsrätten utan min tillåtelse? Det som blir avgörande för om en sambo kan sälja hus och möblemang utan samtycke är om huset eller bohaget hade ingått som samboegendom vid en bodelning. Det som skulle räknats som samboegendom kan inte säljas utan sambons samtycke.


Rättigheter i en bostadsrätt Att bo i bostadsrätt är en mycket enkel och smidig boendeform när den fungerar. Vi är ett av de få länder som tillämpar detta system men systemet är väl utbyggt och när det fungerar bra så är det ett trivsamt boende. Hyresvärden vill hyra ut lägenheten till någon annan men Tim tycker att han som sambo borde ha rätt att bo kvar.


Så säger lagen: Om en hyresgäst dör har efterlevande make eller sambo som bor i lägenheten rätt att överta hyresrätten. Tim får alltså bo kvar och har rätt att ta över Nellys kontrakt utan hyresvärdens samtycke.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Populära inlägg