tisdag 9 april 2019

Vattbräda plåt

Förr spikades ofta en bräda ovanpå vindskivan som skydd. Den kallades vattbräda eller vattenbräda. Ibland förstärktes vattbrädan med plåt. Vindskiveplåten ersätter vattbrädan.


Miljö och kvalitet Produkten är helt återvinningsbar.

Om den återvinns hos SSAB för ny tillverkning av plåt avges endast vatten och koldioxid. Vattbrädebeslag Svart. Monteras till skydd av husets vindskiva och vattbräda.


Skruvas med varannan skruv ifrån sidan och. Att bära plåtar Det krävs två personer för att bära en plåt – en på varje sida. Om plåtarna släpas kan deras yta repas.


Lyft den alltid rakt upp.

Bakom vindskivan sitter det oftast en trekantslist. När du byter ut de gamla vindskivorna bör du även kontrollera att trekantslisten är i bra kondition. I annat fall bör även denna ersättas med nytt virke. Det blir allt vanligare att man ersätter vattenbrädan med ett så kallat vindskivebeslag av antingen plåt eller plast. Vi har likadant som du, en plåt som täcker vattbrädan.


Jag skall nästa gång jag gör nåt åt vindskivorna byta dem. Då tar jag bort vattbrädan med dess plåt och sen sätter jag dit en plåt som funkar som vattbräda samt går över kanten på vindskivan. Här hittar du rätt plåt till ditt takbygge. Välj butik eller ange postnummer För att kunna visa aktuellt lagersaldo och sortiment så vill vi att du väljer i. Då minskas risken för att det rinner in vatten mellan vattbräda och vindskiva och sedan letar sig in i taket.


Förborra och skruva fast brädan. Kan man kanske modernisera lite utan att föstöra den lamla stilen och få dit en plåt på ett bra sätt? Tacksam för snabba svar då vi är mitt uppe i jobbet.


Jag tycker det är snyggt när vattbrädan som klämmer fast takpappen mot vindskivan smyger ner i hängrännan och avståndet mellan vattbrädan och hängrännan blir så litet som möjligt. I mitt fall använde jag en 45×mm trekantslist utmed takavslutet vilket gjorde att vindskivan hamnade en bit upp från själva överlagspappen. Vi har valt att enbart ha en vattbräda mellan karm och foder och alltså skippa plåtblecket.

För så ser de gamla fönstren ut. Nu till min fråga, bör vi täta på något sätt – i så fall hur? Tidigare ägare har på de gamla fönstren lagt en mjukfog, typ latex men det känns inte helt rätt tycker vi.


Plåtar som skall beläggas med papp skall rengöras med lacknafta eller liknande. Ytpappen viks ner över trekantslisten. Kersti Lilja ger här goda råd om både plåt och tegel.


På gaveln har man i regel vindskivor och eventuellt vattbräda , alternativt kan yttertaksbräderna dras ut över vindskivan. Brandstopp kan bestå av en perforerad plåt under bärläkt vid takfot och ovanför större öppningar. SV: jag kan då inte begripa.


Den skyddar både skarven och träskivorna från nederbörd. Vinkelränna - Vinklad bred plåt mellan två olika delar av taket. Bandtäckning - Falsat plåttak i långa band.


Om det är en massa falser på tvären i varje band heter det skivtäckning. Takpapp (Se till att den läper upp över trekantslist och om möjligt på vindskivan) H.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Populära inlägg