onsdag 24 april 2019

Hur hanterar du konflikter

Sök bland foton, listor och bilder från din skoltid! När du hanterar en konflikt är det viktigt att du är helt ärlig när du uttrycker dina känslor och reaktioner för att kunna nå en positiv lösning. Om du inte är ärlig med hur du egentligen känner angående orsakerna till konflikten kommer den med all säkerhet att blossa upp igen och få dig att känna dig skyldig.


Hur du hanterar en konflikt. Det gäller att ha en klar bild över hur du som ledare ska ta dig an den här hanteringen.

Det kommer att hjälpa dig en bra bit på vägen. Det har en avgörande betydelse för hur du själv mår och vad du kan prestera tillsammans med andra människor. De är även en källa till stress och utbrändhet och leder oftast till dålig kommunikation, vilket i sig innebär att gruppen arbetar sämre och mindre effektivt.


Nedan ger vi dig några tips på hur du enkelt kan hantera de konflikter som uppstår på en arbetsplats. Därför behöver förändringar hanteras rätt för att inte skapa onödiga konflikter. Ledning och chefer behöver förklara varför något görs – inte bara hur det ska gå till.


De behöver också ge medarbetarna tid att smälta det, förstå reaktionerna och erkänna att det kan bli inkörsproblem.

Steg för steg: Så hanterar du konflikten I stridens hetta blir det kaos. Då underlättar det om du har en plan som du kan följa. Men det finns beprövade metoder för hur du kan förhålla dig till och hantera en konflikt steg för steg. Det finns ingen universallösning som passar alla konflikter.


Nedan beskriver jag på fem sätt som du , som är snäll, kan hantera konflikter utan att du går i strid med vare sig dig själv eller din motpart. Tro på det goda uppsåtet. Du som är snäll har för vana att tro gott om alla. Du utgår från att de flesta vill väl och inte har för avsikt att skada eller såra.


Om du har hanterat eller varit inblandad i konflikter kan du ha upplevt att parterna betett sig irrationellt. Det du trodde var grunden till konflikten visade sig kanske handla om något helt annat. För att förstå mekanismerna i en konflikt och förbereda dig inför att hantera den, kan du använda ABC-modellen (konfliktriangeln), som tagits fram av fredsforskaren Johan Galtung. Hur hanterar du en kollega som du retar dig på? Hur klarar du att fatta, eller ta emot, svåra beslut?


Bästa sättet att svara på det är att måla upp situationen och sedan förklara hur du agerade. Du kan inte förutspå hur ditt sätt att bete dig kommer påverka den andra eller hur du reagerar när de gör något oväntat. Därför är det bättre att tänka i termer av konfliktstilar som vilken inställning du vill ha i konflikten.

Och, framförallt är de sjukt viktiga att hantera så snart som möjligt. Annars är risken att de infekteras, förvärras och leder till negativa konsekvenser. Både individerna som är inblandade, arbetsgruppen och organisationen i stort. Just i stunden kan det bli kaos vid en konflikt men har man en strategi att följa brukar det vara lättare att hantera en sådan situation. Självklart är alla personer och konflikter unika och det finns ingen lösning som alltid fungerar men däremot finns metoder för hur du kan hantera situationen på bästa sätt.


I klassrummet uppstår sådana konflikter mellan lärare och elever och även mellan eleverna själva. Beroende på vilken typ av konflikt det handlar om och hur den hanteras så kan det ha en direkt påverkan på klassens prestation och själva inlärningsprocessen. Tips för att hantera konflikter i. Konflikter är vanliga i vardagslivet.


Syftet med den här sidan är att visa dig hur du FÖREBYGGER konflikter , vad du ska GÖRA vid konflikt eller kränkande särbehandling och hur du kan HANTERA konflikter med medling. Vi som sammanställt sidan hanterar dagligen med konflikter på arbetsplatser via vår organisation Medlingscentrum. Det är inte alltid alla inblandade parter kommer att hålla med om hur en konflikt ska lösas, som ledare är det din uppgift att hantera detta missnöje och få missnöjda parter att gå vidare. Den största skillnaden mellan hantering och lösning ligger i de olika värdegrunder som påverkar hur man gör efter att en konflikt har uppstått.


Lite bakvänt kan man säga: vad du gjorde bestämde hur du tänkte. Men man kan bestämma sig för att hantera en konflikt i förväg också. Testa dig och se hur du hanterar osämjan på jobbet!


Din kollega pikar dig ständigt för att det går bättre för dig än för hono”Jaha, det kunde man ju ha räknat ut att du skulle få sitta med i den där projektgruppen – också.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Populära inlägg