måndag 15 april 2019

Muntlig redovisning tips ämne

Ska göra en muntlig framställning som inte får vara mer en 3-min lång. Jag skulle vilja hitta ett ämne som förvånar, chockar eller får folk att reagera. Kanske något kul, eller något mer provocerande.


Nu ere så att vi, i svenskan, ska redovisa muntligt om ett ämne som vi själva får möjligheten att välja. Men nu till probleeeemet.

Jag vet inte vad jag ska redovisa om, fan. Hjälp mig att komma på ett smidigt med ändå reflekterbart ämne snabbt, plix. Hejhej hemskt mycket hej. Jag ska ha en muntlig redovisning i svenskan på min om ett valfritt ämne , men måste vara inom kultur. Och jag har nu nada inspiration om vad jag ska välja, har nån tips ? Min första tanke var Jane Austen men de flesta vet om henne.


Jag behöver hjälp med att komma på ett bra ämne att redovisa om. Börja med en intresseväckare, om ämnet inte görs intressant för åhörarna kommer de heller inte att lyssna koncentrerat.

Gör en tydlig måldefiniering genom att förklara vad målet med din presentation är. Om du har mer än ett ämne bör du inför varje ämne ha en bakgrund – också kallat minianslag för att väcka intresse. Försökatthabackupfördatorhaveri, internetbortfall, etc. Här kommer några tips som kan hjälpa dig förbättra dina korta muntliga presentationer: 1. Anteckna allt du kommer på om ditt ämne.


Använda gärna nyckelord. Om du till exempel ska tala om hundar gör du bäst i att avgränsa ämnet , exempelvis till hunden som husdjur, en hundras eller liknande. Utmaningen med en muntlig presentation är ofta att få en helhet där alla delar hos dig stöttar samma budskap.


Ta reda på så mycket som möjligt om de som du ska presentera inför. Vad förväntar de sig, vad kan de om ämnet och vad vet de om dig? Muntlig presentation Svenska Det finns olika infallsvinklar när det gäller hur man ska starta igång en kurs. När det gäller svenska kan det till exempel handla om att komma igång med läsning så fort som möjligt eller att låta eleverna börja skriva så att man får en uppfattning om deras förmågor på det området.


Elaine Eksvärd om att hålla en bra muntlig redovisning. Inför längre redovisningar kan det vara en fördel med längre manus. Skriv ned vad du ska säga, så noggrant du behöver, så att du själv ser att du får med allt du ska säga.


TIPS : minuters tal är ca 2ord (dvs ungefär en halv A4-sida).

Du ska göra en muntlig redovisning om Zacharias Topelius. Du ska berätta om Zacharias eller om något som han skrev. Nu ska vi se närmare på hur du kan jobba!


Redovisningen ska ta till minuter, absolut inte mer. På nästa sida får ämnen att välja emellan. Eleverna i klass 4B har muntliga redovisningar i ämnet svenska. De har fått välja en saga som de ska läsa samt återberätta inför klassen eller. Jag ska hålla en 5min muntlig redovisning på svenskan och det står verkligen helt stil i skallen.


Vi får prata om precis vad vi vill så kom med bra förslag nu. D Och det måste vara någorlunda intressant så att klasskompisarna inte somnar. Så sammanfattningsvis: Ett intressant ämne.


Jag har ett spännande, utvecklande arbete som emellanåt kräver av mig att jag presenterar någonting muntligt för en grupp. Detta har jag haft problem med under hela mitt liv, nerverna, scenskräcken. Har ni några knep för att övervinna den där nervositeten, rädslan att börja staka sig, rodna osv. Dags för muntlig redovisning snart ( 1:a året på gymnasiet) Har ni några ex?


Inget vanligt ämne utan kanske om jämställdhet eller djurplågeri? Jag som ansvarar för Lektionsbanken heter Fredrik Sandström och är lärare i svenska åk 7-på Gäddgårdsskolan i Arboga. Magnus Cederlöf, fritidslärare på Slagstaskolan i Eskilstuna, bidrar med tips till fritidshemmet på sajten.


Många lärare, bland annat Anna Kindberg i Uddevalla, hjälper till med att kvalitetssäkra publicerade tips.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Populära inlägg