tisdag 30 april 2019

Iranska män relationer

Deras övervakande-lyssna-bara-på-mig är kanske inte helt smart kombo med din bakgrund? En av mina elevers morbröder hade flytt till Sverige och han sökte en iransk tjej att gifta sig med. En dag friade hans syster (min elevs mamma) till mig å hans vägnar. I min kultur förekommer det att man först gifter sig och sedan skapar kärlek. Därför var ett sådant här frieri inget främmande för mig.


Iranska män relationer

Forskningens analys baseras på empirisk data som erhållits från intervjuer med sex iranska frånskilda män. Semi-strukturerade intervjuer används i en kvalitativ forskningsmetod för att samla in empiriska data. I denna uppsats fokuserar jag bara på män som hade varit gifta och bott tillsammans med sin fru redan innan de hade flyttat till Sverige.


Bra relationer är viktiga för vårt välbefinnande. För en del människor är det relativt lätt att skapa bra relationer till sin omgivning, medan andra ständigt verkar få problem. Att relatera är något man lär sig hela livet – det är aldrig för sent. Att leva i en relation är ofta oerhört komplext och ibland måste vi stanna upp och ställa oss frågan: Är jag verkligen lycklig? Psykologen Maria Farm guidar dig genom klassiska varningssignaler som du ska se upp med i din relation - vare sig det handlar om en nyförälskelse eller en lång samborelation.


Iranska män relationer

På 600-talets mitt skedde den arabiska invasionen och under medeltiden utvidgade iranska dynastier och imperier det persiska språket och kulturen över hela det iranska höglandet. Tidiga iranska dynastier som på nytt hävdade Irans självständighet innefattar tahiriderna, saffariderna, samaniderna och buyiderna. Om man inte kan komma över det här med hoppet och gå över till acceptansen så brukar jag säga: ge det en sista chans och säg vad du vill och önskar en gång för alla. Då har du gjort vad du kan.


Har man inte känt att man gjort allt man kan så kommer inte hoppet överge en. För kvinnor kan kännas fullt naturligt att göra det efter bara en kort perio men för män kan det dröja månader eller år. Det är inte förrän de känner sig mycket trygga i relationen som de uttrycker dem muntligt. Istället är män mer benägna att visa sina känslor fysisk, genom beröring, roliga aktiviteter och självklart sex.


Storbritannien utvisar iranska diplomater. Med omedelbar verkan har den brittiske utrikesministern William Hague beordrat att stänga igen den iranska ambassaden i London. När par varit ihop ett antal år är det inte ovanligt att man tappar bort varandra lite, inte minst sexuellt.


Men gnista är en färskvara. Tar man inte hand om den slocknar den, berättar sexologen Malena Ivarsson. Här tipsar hon om hur man får gnistan - och lusten - tillbaka. Vi måste börja prata om adhd och ohanterliga relationer. I mitt jobb pratar vi ofta om pedagogiska anpassningar, bemötande och hur en kan anpassa vardagen, skolan eller mötessituationer för någon med adhd.


Iranska män relationer

Men för mig (och många andra) är min adhd inte som tydligast på jobbet, på möten eller ens i relationer med vänner. Vänskap och kärlek kan se väldigt olika ut, men många av funderingarna kring relationer är trots allt samma för många. Här hittar du frågor och svar kring sex, preventivmedel och snurriga känslor. Här skriver vi om olika relationer – kärlek, familj, vänskap och ensamhet. Psykologer och experter ger råd om hur man kan lösa sina egna problem.


Men här finns också berättelser ur verkliga livet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Populära inlägg