måndag 12 september 2016

Åldersskillnad 7 år

Skiljer det år mellan er så ökar det till procent och om man lever med någon som är år äldre, ja då är risken så stor som procent. Men det finns dock en massa undantag som visar att det funkar med en ganska stor åldersskillnad , som till exempel George och Amal Clooney (års skillnad) eller Ernst Billgren som är gift med en år yngre kvinna. Nu har väl inte vi så stor skillnad men jag är år äldre än sambon och visst var det en del som ojade sig lite över åldersskillnaden.


Problemet var föstås att jag var äldre! Men å andra sidan var vi och när vi blev ihop, det hade nog varit mer snack om vi varit yngre. I svenska (heterosexuella) par är i genomsnitt mannen två år äldre än kvinnan när paret får sitt första barn tillsammans 1.

Hur många bra exempel finns det inte på par med stor åldersskillnad som är superlyckliga ihop! Det är inte en persons ålder som får dig lycklig. Till sist är det ju det vi vill känna i en relation – lycka.


Och visst kan en person få dig lycklig även om hen är många år yngre eller äldre än du? I Sverige har vi, enligt Statistiska Centralbyrån¹, inga större åldersskillnader i våra relationer. I en svensk heterosexuell relation är mannen i genomsnitt två år och fem månader äldre än kvinnan. Det är en relativt låg andel av paren där det finns en åldersskillnad på mer än fem år.


Andra med stor åldersskillnad Finns det några andra här med ca års åldersskillnad i förhållandet?

Jag är och min man är 56. Vi har känt varann i ett år ungefär och det v. Vad jag kan säga är att jag är galet förälska sa Sarah om sin flickvän i en intervju, skriver Glamour. På senare tid har vi sett hur en rad kända, framgångsrika kvinnor valt yngre män. Supermodellen Kate Moss sägs dejta en tretton år yngre man, och hon är långt ifrån den enda Hollywoodkändisen som väljer en yngre partner.


Här i Sverige har vi våra egna uppmärksammade kändisförhållanden där kvinnan är den äldre i relationen. Ni med ca års åldersskillnad i erat förhållande, lite frågor. När det skiljer tjugo år mellan två parter i en relation till exempel, så ökar risken med hela procent. Och forskning visar att åldern faktiskt kan vara väldigt avgörande när det gäller hur länge ett förhållande klarar sig, även vid mindre skillnader.


Vad kan de där två ha gemensamt egentligen? Så brukar det låta bland elaka tungor när två personer med många år emellan sig inleder ett förhållande. Men spelar åldern verkligen någon roll? Skulle du ha samma åsikt om det handlade om motsatsen: om han var och hon var 25?


Sanningen är att skillnaden är år i båda fallen, men för samhället och kulturen verkar det inte så. Par där kvinnan är mycket äldre än mannen ser vi generellt ner på. Min pappa var år äldre än mamma.


Nu är hon ensam och det är klart att vi alla saknar honom, men ingen hade velat ha det ogjort!

De fick härliga år tillsammans och tre tunga, med sjukdom och dö men det var det värt. Tråkigt med folk som inte kan glädjas med dig. Du är vuxen och kan själv ta ansvar för dina beslut.


Däremot om det är över så kanske jag tänker oj vilken åldersskillnad. Min man är så det är nästan sex år mellan oss oxå och jag har då aldrig tänkt på det som en stor skillnad. Svar Mitt svar: När det är -mer- än tio års åldersskillnad så reagerar man ju. För mig så är ålder bara en dum jävla siffra, det kanske låter gammalt, men så är det för mig. Redan samma dag som han medverkade hos Malou bjöd han ut sin vän, den år yngre Andrea Gaytán för första gången - de såg en Strindbergspjäs på Dramaten.


Nu är Jan Myrdal gift och tillbaka i Malous soffa - tillsammans med sin nya hustru, Andrea Myrdal Gaytán! Veckans tema är Kärlek i vår tid. För en tid sedan läste jag här på fragbite en tråd där det var en pojke som hade en flickvän som var år då pojken själv var år. Då var det något snillle som svarade med en hyffsat bra ekvation med vilken man kan räkna om åldersskillnaden mellan flickvännen och pojkvännen är acceptabel. Det vill säga Kvicksilverbröllop, vi har fantastiska barn en flicka och tre pojkar som heter Fredrik, Emma, Hugo och Gustaf.


Och med barnbarnen Josef år och Sandra år från Hugo. Och barnbarnen från Emma är Ella år , Felicia år , Teodor år , Tova år och lilla Olivia månader!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Populära inlägg