Vad som karaktäriserar en relationell kvalitet som denna är emellertid ytterst vagt formulerat då de två senare grenarna av intimitetsforskning har avfärdat tidigare ansatser att formulera intimitet som relationell kvalitet och istället ersatt det med en empirisk definition som kategoribeteckning på nära relationer. Det relationella perspektivet har länge haft en dominerande ställning inom den specialpedagogiska forskningen i Sverige. Men det finns forskare som menar att det kategoriska perspektivet håller på att återerövra mark i en skola som är allt mer prestations- och resultatinriktad.
Forskning inom fältet undersöker utbildning från olika relat-ionella perspektiv. Utbildning, undervisning, lärande osv. I det relationella perspektivet är långsiktighet i fokus. Det betyder inte att man inte behöver sätta in en snabb insats ibland men utifrån det relationella har man också med en långsiktighet i analys och tillämpning.
Vad betyder detta för eleven i ett längre perspektiv ? I det följande kommer jag att summariskt beskriva utvecklingen av det relationella perspektivet och föra fram tanken att det skulle kunna betraktas som en slags tredje vågens psykodynamiska psykoterapi. För mig är tanken kring tillgänglighet och delaktighet inte förenlig med ett kategoriskt perspektiv. Med ett kategoriskt perspektiv så har eleven svårigheter medan med ett relationellt perspektiv så är eleven i svårigheter. Perspektiven handlar om olika sätt att inkludera barm i behov av särskilt stöd i den ordinarie undervis-ningen. Ett relationellt perspektiv Uppfattning av pedagogisk kompetens Ämnesspecifik undervisnings-centrerad Förmågan att anpassa undervisning och stoff till skilda förutsättningar för lärande hos eleverna.
Det är en berättelse som är ganska vanlig. Från mitt perspektiv vill de att resten av världen ska veta att vi inte läst alla mejl. Enligt min mening finns det betydligt mer intressant kultur att från ett borgerligt perspektiv slå vakt om och gynna.
Siffrorna sätter perspektiv på vinsterna från att exploatera de stora reserverna av olja och gas i Arktis. Min uppfattning om diskussionen på den specialpedagogiska institutionen i Malmö var att båda perspektiven fanns företrädda, men att det kategoriska perspektivet ändå var det dominerande. Relationellt perspektiv syftar till att förstå svårigheter som något som uppstår i relation till omgivningen eller kontexten (1). Samtidigt som jag sympatiserar med ett relationellt perspektiv har jag ibland mött en tolkning som inneburit ett avfärdande av individbundna faktorer som påverkansfaktorer för elevens lärande och utveckling. I vissa perioder har forskningens fokus varit på individers förutsättningar, det brukar vi kalla för ett kategoriskt perspektiv.
Under andra perioder har tonvikten legat på att studera organisatoriska och miljömässiga ramar för utbildningen, ett så kallat relationellt perspektiv. Många formuleringar i läroplanen för förskolan kan härledas till ett relationellt perspektiv. I ett relationellt perspektiv blir pedagogers handlingar och lärandemiljö viktiga att undersöka för att förstå hur och varför barn hamnar i svårigheter, eftersom man menar att det är i situationen som svårigheter uppstår. Den relationella psykoterapin använder dessa begrepp på ett nytt sätt genom att systematiskt anlägga ett relationellt perspektiv , t. Inom ramen för detta perspektiv finns en kritik av den traditionella specialpedagogiken som individualiserar problem vilka, enligt företrädarna för det nya perspektivet , egentligen beror på att skolan inte förmår sköta sitt uppdrag på ett bra sätt.
Problem förflyttas så att säga bort från individen i det kritiska perspektivet. Relationsbegreppet är centralt. Relationell pedagogik bygger på en helhetssyn där kunskap, omsorg och fostran integreras. Förtroendefulla, omsorgsfulla och kreativa relationer ses som grundläggande för barns och ungas lärande och utveckling. Synsättet har rötter hos tänkare som Martin Buber, Hannah Arendt, George Herbert Mead och John.
I väntan på att vi uppdaterar denna sidan med våra övergripande ord om det relationella perspektivet , får ni gärna kika på Emil Holmers intervju i två delar med Rolf om relationell psykoterapi utifrån ett mentaliseringsperspektiv. Det kompensatoriska perspektivet sägs prägla mycket av specialpedagogisk verksamhet, det kritiska har varit väl representerat i forskning om specialpedagogik, medan det relativt nya dilemmaperspektivet försöker förena den teoretiska – eller normativa? Två perspektiv kan urskiljas, det kategoriska och det relationella.
Intersektionalitet är ett analytiskt perspektiv som vill uppmärksamma hur relationer av överordning och underordning skapas och upprätthålls i samspel mellan bl.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar
Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.