tisdag 2 juni 2015

Dikt till avliden vän

Hälsningstexter till sista avskedet, begravningsdikter till sorg, vackra verser och rim till begravningen, minnesverser vid dödsfall, textförslag till begravningsannonser, minnesverser till dödsannonser, minnesverser vid begravningen, minnesverser för begravningen och minnesor dikt om sorg, dikt om döden, dikter sorg dö deltar i. Begravningsverser till dödsannonser är ett fint sätt att uttrycka sin sorg. I vår lista med verser och dikter får ni inspiration till er annons. Min svågers bror gick bort i söndags natt och jag känner att jag vill skriva något vackert.


Eller till världens ände? Flyger du bredvid mig?

Var du nu än är, min vän. Vart än vägen för dig. Lova att du väntar där, Tills jag möter dig. Jag hoppas du är lycklig nu. Så som jag var med dig.


Och smärtan du har lidit, Hoppas jag är glömd. Sväva fritt, min kära. Om du tänker gå till begravningen och vill göra något extra – kanske från din familj, syskonen, släkten eller föreningen – så kan du ta med en bukett eller en krans med ett kransband.


Då behöver du ett budskap som riktar sig till den bortgångne.

Men vilken dikt till begravning ska man då välja? Utbudet av begravningsdikter är stort och det kan ibland kännas svårt att avgöra vilken dikt som egentligen passar bäst. För att underlätta ert val har vi på Lavendla Begravningsbyrå samlat några väl utvalda dikter till begravning från några av Sveriges mest kända författare och poeter. Minneshälsningar och verser till begravningen.


Här har vi samlat passande minneshälsningar, verser och dikter till begravningen. Texterna kan till exempel användas på minnesbla i programblad och i dödannons. På grund av upphovsmannarättsliga skäl har vi varit tvungna att ta bort verser och dikter förutom nedanstående där författarna givit sitt tillstånd.


Denna dikt är hämta med tillstån ur boken ”Sakna dikter ur sorgen” av Ewa Åkerlind. Behöver du förslag för dikter om vänskap? Då har du kommit till rätt ställe. Skicka blommor till en vän – Här hittar du bra erbjudanden.


Vi har samlat flera fina vänskapsdikter. Dikter om vänskap – Dikt av 12. Det finns så mycket du inte kan se. Som tanken på dig kan få mig att le. Ja, lycklig du, som din staf har fällt Och somnat.


På jorden är blott det hjerta sällt, Som domnat. Jag misste själv en mycket nära vän för några år sedan, hon blev bara år gammal. Hittade denna dikten på nätet något år senare som jag skrev på ett kort och satte på hennes grav.

Kanske för lång för att sättas i en dödsannons? They say that memories are golden, well maybe that is true. I nerver wanted memories, I only.


En ros så vacker när den är röd men en ros ska vara vit för att representera död. Vi lägger den på kistan och fäller en tår då förlusten av dig gör. Stöd ges till forskningsprojekt och inköp av utrustning. Kom till oss, ty denna jorden, den är icke riket ditt! Och i anden har jag ilat mot de formlösa lan där det käraste vi kände skall bli glömt.


Här kan du läsa dikter och minnesord till begravningar. Det är våra utvalda förslag som är fria att användas. De kan läsas vid själva begravningen eller skrivas i dödsannonsen. Det kan också vara ord till tröst och stöd i din egen sorg.


Det är enskilda som skrivit dessa minnesord eller kända poeter som skrivit dikter. Jag vet en port som öppnas tyst, och stänges utan dån Och alla vägar. Det kan vara svårt att veta vad man ska skriva som hälsningstext till det sista avskedet.


Här nedan finns några olika förslag på vad Ni kan skriva, men det går lika bra att skriva en dikt eller andra fina ord på Ert kort eller band.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Populära inlägg