Johannes Lunneblad tycker att ord som ” mångkultur ” och ”etnicitet” är problematiska. De är svåra att definiera och när vi använder dem i Sverige inbegriper de oftast inte oss själva, istället blir det ett ”vi” och ”dom” -perspektiv. Den tar även upp pedagogers kunskap, förberedelse och erfarenhet av mångkultur i förskolan.
Studiens slutsats är att mångkultur inom förskolan är ett område som behöver vidareutvecklas och förtydligas för att samtliga förskolor - oavsett hur det mångkulturella underlaget ser ut i barngrupperna - på ett tydligare sätt skall arbeta med mångkulturalism. Nyckelord: Förskola , mångkultur , pedagoger, mångfald.
På förskolan Gulsparven i Jönköping ser man allt som språk, oavsett om det är blickar, gester, bokstäver, bilder, slemmigt tapetklister eller prat. Jag jobbar i ett område där det finns mycket liten etnisk mångfald. De flesta invånarna är ursprungligen från Sverige.
Vi vill, enligt Lpfö-9 arbeta med mångkultur men vet inte riktigt hur vi ska göra. Risken är ju att vi genom att sätta fokus på mångkulturen , exkluderar det som inte är etniskt svenskt. Förskolan är en av samhällets viktigaste mötesplats för människor med olika bakgrund och erfarenheter.
Interkulturell innebär att personerna som finns i ett mångkulturellt sammanhang agerar tillsammans. I en interkulturell undervisning ligger fokus på en undervisning som ger kunskaper, färdigheter och attityder hos varje deltagare, och utvecklar en mer positiv inställning till andra kulturer.
Medvetenheten om det egna kulturarvet och delaktighet i andras kultur skall bidra till att barnen utvecklar sin förmåga att förstå och leva sig in i andras villkor och värderingar. Interkultur – beskriver en handling, rörelse eller aktion mellan individer från olika kulturer. Köp Värdegrund och mångkultur i handling : i förskola , skola och andra pedagogiska verksamheter av Monica Haraldsson Sträng på Bokus. Mångkultur – används för att beskriva ett tillstånd eller ett varande.
Gå till mobilversionen av bokus. Mellandagsrea - fynda från kr! Value systems and multiculturalism in practice – in preschool, school, and other pedagogical. I och med det måste också alla rektorer som nyanställs i förskolan gå den obligatoriska befattningsutbildningen för rektorer. I mina praktiker och som vikarie på förskola har jag sett att mångkulturella förskolor arbetar med mångkultur medan förskolor med mindre kulturell mångfald inte arbetar med mångkultur.
Denna studie syftar till att undersöka huruvida det finns några handlingsplaner att tillgå i förskolan för att möta andra kulturer. Mångfald i förskolan – från mångkultur till hemkultur Att se kultur som något som omfattar hela barngruppen och varje barns hemkultur öppnar för nya möjligheter. Så här läser du vidare! Förskolans värdegrund och uppdrag och den andra delen är Mål och riktlinjer. För att förstå utbildningens uppdrag är det angeläget att läsa läroplanens två delar som en helhet.
Läroplanen finns översatt till engelska, se länk nedan. Motsägelser och möjligheter”. Han har forskat på hur man arbetar med begrepp som mångkulturalitet i förskolan genom att vara på plats en längre tid i en förskola och studera hur lärarna pratar om och skapar innehåll kring begreppet.
Vi förde fältanteckningar under två dagar i två olika förskolor i formen av deltagande observation. Förskolan kan bidra till att barn som tillhör de nationella minoriteterna och barn med utländsk bakgrund får stöd i att utveckla en flerkulturell tillhörighet. En dyster lägesrapport från Brandkärr sätter fingret på varför regeringens plan är aningslös.
Här kan man läsa att procent av barnen i förskolan är somaliska barn, vilket innebär att lekspråket på förskolan är somaliska, vilket i sin tur försvårar det pedagogiska arbetet.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar
Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.