måndag 16 april 2018

Förhållande med 20 år äldre man

Förhållande med 20 år äldre man

För år sedan gifte jag mig med en man som är år äldre än jag. Han var och jag var alltså trettio. Han kändes som den perfekte pappan och maken. Han hade varit gift förut och har tre barn i det äktenskapet.


Vi har också tre barn i dag , och år. Ett tabun är åldersskillnader – hur många år är det egentligen okej att det ska skilja partnerna i ett förhållande ? Nyheterhar pratat med fem tjejer som föll får mycket äldre män. Här är deras historier. Angelicas sambo är år äldre än henne. Jag är kär i en man som är år äldre än mig.


Så fort jag såg honom första gången kände jag att det var nåt speciellt med honom. På senare tid har vi sett hur en rad kända, framgångsrika kvinnor valt yngre män. Supermodellen Kate Moss sägs dejta en tretton år yngre man , och hon är långt ifrån den enda Hollywoodkändisen som väljer en yngre partner. Det verkar som att en ålderskillnad på omkring ett år är det ultimata om relationen ska hålla.


När det ökar till fem år så går risken för skilsmässa upp med procent. Skiljer det år mellan er så ökar det till procent och om man lever med någon som är år äldre , ja då är risken så stor som procent. Vidare gillas dessa förhållanden inte alltid av parets familj och vänner, speciellt om kvinnan är den äldre i förhållandet. Skulle du ha samma åsikt om det handlade om motsatsen: om han var och hon var 25? Sanningen är att skillnaden är år i båda fallen, men för samhället och kulturen verkar det inte så.


Mötet med en år äldre man har gjort att känslorna svalnat för sambon, skriver en villrådig 28-åring till SvD:s psykolog. Jag har sedan månader tillbaka gått in i ett förhållande med en år äldre man , jag är år och han år. Jag har aldrig tidigare varit intresserad utav äldre män , han ser riktigt bra ut för sin ålder och jag föll för honom på en gång. För två år sedan började en år yngre man på mitt jobb.


Förhållande med 20 år äldre man

Vi drogs omedelbart till varandra och snabbt var vi enormt förälskade. Hur kommer mina barn att ta detta med en kvinna som bara är två år äldre än. Men naturligtvis har det alltid funnits förhållanden med äldre kvinnor. Nu visas det mer öppet.


Men för många är det fortfarande något att kritisera. Varför kallas äldre kvinnor med yngre män för pumor? Medan en man med en år yngre kvinna är mer acceptabelt. Visst finns det undantag, men de flesta söker nog då främst en man med motsvarande utbildning och ålder.


I svenska (heterosexuella) par är i genomsnitt mannen två år äldre än kvinnan när paret får sitt första barn tillsammans 1. Jag har träffat en man i ungefär år som är år äldre än mig. Det är redan många som misstänker att vi har något ihop och det har inte varit några positiva reaktioner då. Prata anonymt med rådgivare och andra ungdomar för att hitta svar på dina problem och frågor. Läs mer om åldersskillnad på Ungdomar.


Gäller det någon i ens familj har man väl med saken att göra ändå kanske, litegrann i alla fall. Men å andra sidan, skulle min pappa skaffa en dam i 47-årsåldern ( års skillnad) skulle jag nog vara mer go dad! Man kan väl enkelt konstatera att åldern spelar mindre roll ju äldre man blir. Klart man inte kan vara kvar i ett förhållande där det finns våld. Det skulle jag säga till vem som helst om någon frågade mig.


Men det är tydligen inte så enkelt när man är där. Har tigit som muren i år … Allt brast på en fest fullt med nära vänner. Där spriten går in går vettet ut….


Jag berättade allt där och då.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Populära inlägg