tisdag 31 oktober 2017

Känna sig ensam trots vänner

Många av oss är omgivna av människor – familj, vänner , pojk- och flickvänner och hundratals, kanske tusentals ” vänner ” på alla möjliga sociala medier – och trots det känner vi oss ensamma. Det finns inget som gör så ont som att känna de hål, det tomrum som ingen vet hur man fyller igen. Känsan av ensamhet grundar sig alltså inte på antalet vänner , utan om man känner sig nöjd med sitt sociala nätverk eller om man saknar fler människor att umgås eller ha kontakt med. Man kan sitta i en källare och aldrig prata med någon och ändå inte alls känna sig ensam. Jag känner mig ofta ensam och besviken på vänner.


Jag har några stycken som jag träffar lite då och då men känner mig ändå ofta ensam.

Jag upplever att jag alltid ger mer än jag får, det är oftast jag som tar initiativ till att ses och föreslå saker. I forskning där ensamma personer har svarat på frågor om vad ensamhet är för dem, är det vanligaste svaret att man inte har någon nära vän. Men att känna sig bortkopplad från världen och samhället eller att känna sig ensam i någon slags ledsenhet eller utanförskap, är också vanligt. Vissa omständigheter och vissa situationer kan göra att man känner sig ensam , trots att man i själva verket inte är det.


Om du tittar efter ordentligt i spegeln och omkring dig kommer du se att du inte alls är ensam. När man känner känslan av ensamhet, kan tomrummet ta över. Kanske är man rädd för att inte ha någon vid sin sida. Jag är i samma situation, pluggar det jag vill, har massa vänner som bryr sig om mig och som jag bryr mig om, bra familjerelation, ingen pojkvän men känner mig inte i direkt behov av det heller.


Jag har alltid saker för mig på fritiden, tränar, umgås med vänner och så, men känns ändå som jag på något sätt är helt ensam.

I det läget kan man känna sig misslyckad och för skamsen för att prata om det. Man är kanske rädd att bli dömd av andra för en brusten relation och brustet hjärta. Känslan eller rädslan att omgivningen anklagar en själv för uppbrottet kan leda till att man drar sig undan nära och vänner med följden av att man känner sig ensam. Att känna sig ensam har ingenting att göra med om man är i en relation eller inte.


Och att känna sig ensam har inte heller någonting med vad jag har eller inte har. Blir så trött på sådana här negativa kommentarer. Allas känslor och upplevelser är lika mycket värda. Jag har en till vän som har flyttat till en helt annan stad och som nu nästan aldrig hör av sig och bara svarar enstaka gånger på sms, oftast inte alls. Annars har jag bara bekanta som jag inte heller kan prata med riktigt.


Hemskt att känna sig såhär ensam. Jag har inget egentligt råd till dig men du är iaf inte ensam att känna så här. Det kan man göra i flera, mindre steg. Att kasta sig iväg till en liten isolerad stuga i skogen och hålla sig där under lång tid är inget man måste utsätta sig för, det känns ofta alldeles för svårt.


Däremot kan man träna sig på att vara ensam hemma, först kortare stunder och sedan öka på tiden. Så tala ut med varandra, annars kanske du ska fundera på att gå vidare. Ensamhet i tvåsamhet är inte det man vill ha.


Känna sig ensam trots vänner. Man kan även känna sig ensam trots vänner , och även då känna sig ensam singel.

Jag har flera vänner som är 1 år äldre än jag, och jag uppskattar deras mogna, balanserade synsätt. Biblisk princip: Job 12:12) Se fördelarna med att vara ensam ibland. En del känner sig ensamma så fort de inte är med andra. Men bara för att man inte har människor runt omkring sig behöver man inte känna sig ensam.


De flesta människor kan känna sig ensamma ibland. Andra känner sig ensamma trots att de har både vänner , familj och ett socialt nätverk. Ibland kan det handla om en existentiell ensamhetskänsla, vetskapen om att innerst inne är varje människa ensam och måste hitta sin egen. Elin Taube arbetar vid Lunds universitet och har forskat på främst ensamhet hos äldre.


Hon säger att man inom forskningen brukar skil ja på olika typer av ensamhet. Man brukar prata om känslomässig ensamhet och sedan om social isolering. Det är människor som dör i andra länder, herregu och du sitter här och känner dig ensam även fast du sitter i matsalen med dina vänner ! Det ligger förmodligen någon 112-årig gammal änka och äter knäckebröd ensam i en träkoja djupt inne i Norrlandsskogen och du känner dig solo trots din tallrik. Att vara socialt ensam innebär att man saknar band till vänner och bekanta som man känner samhörighet me trots att man skulle vilja ingå i sådana sammanhang.


En del människor har få sociala kontakter och är nöjda med det, och då handlar det om social isolering snarare än en känsla av ensamhet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Populära inlägg