tisdag 24 maj 2016

Charlotta von zweigbergk fattigfällan

Alltid bra priser och. Rysare om modern fattigdom. Så välskrivet och så viktigt att boken borde bli en grundbok i ekonomi för alla”, skriver Lotta Olsson. Det är fasaväckande läsning.


Charlotta von zweigbergk fattigfällan

Man får också veta att hon är halvkänd från tv, förmodligen artist av nåt slag. Jag undrade om jag inte i stället borde skriva en bok om min mamma, hon som ändå fanns där och tog hand om mig. En roman om verkligheten. Va i ett land som Sverige med alla sina skyddsnät, gör att skötsamma människor till slut måste köa till soppköken? Personuppgiftspolicy Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.


Vi bevakar litteratur med. Vi får följa Beatas vandring i vårt trygghetssystem som förväntas hjälpa människor som råkar illa ut. Premiär den januari. En alldeles vanlig yrkeskvinna i Stockholm drabbas av fattigdom på svältens gräns.


Charlotta von zweigbergk fattigfällan

Hon varken slarvar eller missbrukar, hon har bara otur. Hon berättade då att boken används som litteratur på socialhögskolan. Den klaustrofobiska känslan av maktlöshet och huvudpersonen Beatas ångestladdade livsöde skildras otroligt intensivt.


Under decennier har hon arbetat som frilansjournalist inom ämnen som populärpsykologi, personporträtt och samhällsfrågor. Tidigare har hon skrivit romaner och livsstilsbetonade faktaböcker. Som egenföretagare har hon aldrig haft några stora inkomster, men hon har fått ekonomin att gå ihop. Barometern Oskarshamns-Tidningen är bäst i inloggat läge - som inloggad prenumerant har du obegränsad tillgång till allt innehåll.


Charlotta von zweigbergk fattigfällan

Fattigfällan är hennes elfte bok. Kulturskribenten Lisa M Jagemark har läst. Charlotta von Zweigbergk är journalist och författare.


Kristianstadsbladet är bäst i inloggat läge - som inloggad prenumerant har du obegränsad tillgång till allt innehåll. Finns på bokus och adlibris. Jag tar och citerar från SR. VI SVENSKAR TROR gärna att det finns ett tryggt skyddsnät om något händer.


Det finns så många fällor att fastna i. Hon har gett ut många böcker i olika genrer. Skicka ett mejl till oss med en kort presentationstext (max 1ord) om dig och ditt författarskap så att vi kan fylla på den här sidan! Boken beskriver ett liv som slås i spillror.


Restskatt och en oförstående försäkringskassa gör att hon skoningslöst fastnar i fattigfällan. Beata som är egenföretagare blir sjuk. Vi svenskar tror gärna att det finns ett tryggt skyddsnät om något hän. Lämna ett svar Avbryt svar.


Spara mitt namn, min e-postadress och webbplats i denna webbläsare till nästa gång jag skriver. Inte från Försäkringskassan eller kommunen genom försörjningsstöd. När hon ber sina vänner om hjälp så uteblir den också. Jag vet en del om att trilla emellan olika instanser och att kämpa med blanketter. Jag har ärligt talat inte den blekaste.


Googlingen jag gjorde luskade fram att hon är författarinna, och artikeln på Newsmill. Som tar dyra sms-lån och pantsätter sina smycken för att inte bli vräkt. Det enda misstaget hon begick var att bli långvarigt sjuk.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Populära inlägg