onsdag 25 maj 2016

Relationellt lärande

Förtroendefulla, omsorgsfulla och kreativa relationer ses som grundläggande för barns och ungas lärande och utveckling. Relationsbegreppet är centralt. Synsättet har rötter hos tänkare som Martin Buber, Hannah Arendt, George Herbert Mead och John.


Vad som karaktäriserar en relationell kvalitet som denna är emellertid ytterst vagt formulerat då de två senare grenarna av intimitetsforskning har avfärdat tidigare ansatser att formulera intimitet som relationell kvalitet och istället ersatt det med en empirisk definition som kategoribeteckning på nära relationer. Lärandet är inte en process som i första hand sker inom elever, inte heller utanför den enskilda eleven i det läraren lär ut eller det som händer i klassrummet.

På en andra nivå står relationell pedagogik för pedagogiska tillvägagångssätt med det huvudsakliga syftet att stimulera elevers lärande genom deltagande i relationella processer. Till denna nivå hör också handlingar som syftar till att skapa en kommunikativ kontext som är fruktbar för lärande. Många formuleringar i läroplanen för förskolan kan härledas till ett relationellt perspektiv.


Forskning inom fältet undersöker utbildning från olika relat-ionella perspektiv. Utbildning, undervisning, lärande osv. Ett relationellt perspektiv Uppfattning av pedagogisk kompetens Ämnesspecifik undervisnings-centrerad Förmågan att anpassa undervisning och stoff till skilda förutsättningar för lärande hos eleverna.


Det relationella perspektivet – psykodynamiskt nytänkande av Sven Sjöqvist. I det följande kommer jag att summariskt beskriva utvecklingen av det relationella perspektivet och föra fram tanken att det skulle kunna betraktas som en slags tredje vågens psykodynamiska psykoterapi.

Kamrateffekten och den sociala miljön är avgörande för undervisningens framgång. Lärandet sker bäst genom samarbete i grupp och i dialogiska lärandemiljöer. Det handlar om att skapa förutsättningar för trygghet, ömsesidig hjälp, stöd inom gruppen, konflikthantering och handledning, vänskapsrelationer, positiv syn på skolan och lärande samt regelbunden återkoppling. Det konstateras i studien att lärandet är en livslång process så frågan om man lär sig kan uteslutas och fokus bör istället vara vad man lär sig. I ett kategoriskt perspektiv är det fel på barnen och en expert måste fixa dem.


Att ställa frågan HUR? I ett relationellt perspektiv ser man över hela lärmiljön tillsammans och skapar möjligheter att lägga grunden för lärande med strategier och problemlösning som alltid är framåtsyftande. För att vi ska förstå att det didaktiska, pedagogiska och relationella hänger ihop har hon skapat ett nytt begrepp – relationellt lärarskap. Vår analys visar att det är just kring NPF, som vi behöver lära mer. I december kommer vi därför rulla i gång detta på våra skolor på Råtorp.


Det betyder att alla pedagoger i förskoleklass, på fritidshemmen och på låg- och mellanstadiet kommer lära mer om NPF. Den relationella faktorn är viktigare än någonsin. Det finns en lång rad egenskaper, dygder och metoder som är viktiga att utveckla för att lyckas med sitt ledarskap. Jag vill gärna framhålla vikten av exempelvis självledarskap, mod och förmåga att sätta kontexten för att nå varandra i kommunikationen. Buber menade att läraryrket var det absolut viktigaste yrket ”som samhällets öde vilar på”.


Lärande och utveckling är simultana och sammanfallande processer Lärande och utveckling är inbördes olika processer som hänger samman och inverkar på varandra. Vygotskij står också för en fjärde position: att lärande medför utveckling, och en rad utvecklingsprocesser skulle vara omöjliga utan lärande.

Marita Falkmer vid Högskolan för lärande och kommunikation har i sin avhandling studerat grundläggande förutsättningar för delaktighet i socialt samspel för elever med autismspektrumtillstånd (t. ex. Aspergers syndrom eller autism). Hon har också undersökt hur delaktiga eleverna upplever sig vara i grundskolan.


Genom att filma lärarna på nära håll har författaren kunnat observera betydelse fulla relationella aspekter av det som sker mellan lärare och elever, ansikte mot ansikte. Därmed blir specialpedagogisk kompetens utifrån ett relationellt perspektiv en fråga om att kunna undersöka orsakssamband vad gäller lärandet och att stödja skolans utveckling för att kunna möta de behov man uppmärksammar. En kartläggnings- och analyskompetens kring lärande och påverkansfaktorer som styr lärandet.


Eleverna lämnas inte ensamma i eget arbete eller i grupparbete utan stöd. Kooperativt Lärande förutsätter ett mycket tydligt relationellt ledarskap och en lärare som stöttar grupper och par till att utveckla förmågor och kunskaper tillsammans. I ett Kooperativt Lärande klassrum har du som lärare en enormt viktig roll.


Jag arbetar stenhårt för att få en bra relation med mina elever eftersom jag inbillar mig att en bra relation är grunden för ett trivsamt klassrum och en bra pedagogisk situation och dessutom en stimulans till en vilja att lära. Mycket av lärarens roll i den moderna skolan bygger på goda relationer med eleverna. Barndom, lärande och bedömning, med fokus på förskolan och grundskolans tidigare år visa.


Det professionella uppdraget i förändring visa. Dilemma i förskollärares uppdrag - en studie mot bakgrund av ökad psykisk ohälsa hos förskollärare visa.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Populära inlägg