tisdag 17 maj 2016

Allt för min syster recension

Klibbig sentimentalitet, vilket drar ner betyget. I centrum för handlingen står frågan ”Hur långt är en förälder beredd att gå för att rädda livet på ett barn? Brian och Marge Fitzgerald har ställts inför denna fråga gång på gång.


Cameron Diaz tycker antagligen att hon fått spela kalaspingla allt för många gånger, så nu har hon hittat en allvarlig roll som mamman från helvetet. Och är det allvar så handlar det förstås också om cancer.

Marges (Diaz) första dotter Kate har fått leukemi redan som barn. Efteråt fick jag höra ganska många upprörda läsare som klagade på slutet i filmen och därmed inte drog sig för att berätta hur boken slutade. Men om du tycker det är spännande att känna hur det känns att få en film nerkörd i halsen, är detta den ultimata filmen. Vid två års ålder fick deras dotter Kate diagnosen leukemi. Hon förväntades inte överleva, men mot alla odds får Kate uppleva sin 16-årsdag.


Skådespelarna är bra, speciellt barnskådespelarna är trovärdiga och duktiga. Både Abigail Breslin och Sofia Vassilieva gör fantastiska insatser. Men det är inte där problemet ligger.

Allt för min syster är ännu en i raden av produktioner i klassiskt amerikanskt Hollywoodmanér. Det blir för mycket av det goda. Anna har donerat blo benmärg och celler men en dag får Anna nog då hon måste donera en av sina njurar för att rädda Kates liv.


Grundaren Rudolf Wall lär ha satt dit den med tanken att Dagens Nyheter inte bara är ett namn. Det är också en avslutad mening, ett konstaterande av vad som hänt. Därför sätter vi punkt även i vår tid. Boka Minen Hotel och spara upp till med Agoda! Jodi Picoult är amerikanska och har fått flera prestigefyllda priser för sitt skrivande.


I likhet med flera av hennes andra böcker har nu även den blivit till film, i regi av Nick Cassavetes som annars blivit mest känd för filmer som Dagboken. JODI PICOULT är med osannolika miljoner sålda böcker en av USA:s absolut bäst säljande författare. Hon är utbildad vid Princeton och Harvard och är bästsäljande författare till hittills tretton romaner.


Jag har provat och tro mig, det är hopplöst. Du kan slå upp en slumpad sida och hitta hur många citat som helst och innan du vet ordet av så har du citerat en halv bok - ungefär. Hela boken raserades enligt mig på bara en sida.


Nej, nej, jag tyckte inte alls om slutet. Det kunde författaren gjort annorlunda.

Min dotter, min syster. Foto via The Movie Database. Kate är dödligt sjuk i cancer och enda anledningen till att hon fortfarande är vid liv är tack vare hennes lillasyster Anna, som har blivit till just för att hjälpa sin syster. Författare: Jodi PicoultAntal sidor: 375Första stycket: ”I mitt tidigaste minne är jag tre år gammal och försöker döda min syster.


Ibland är minnet så klart och tydligt att jag kommer ihåg hur örngottet känns mot min han hur hennes nästipp pressas mot min handflata. Michelle Adams, uppvuxen i England och bosatt på Cypern, har läst skräckromaner sen hon var liten. Hennes kamp för frihet att välja kanske splittrar familjen eller, är det första steget mot verklig tillgivenhet, värdighet och vad det betyder att vara en familj.


ALLT FÖR MIN SYSTER bygger på romanen med samma namn av Jodi Picoult.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Populära inlägg