tisdag 24 maj 2016

Argumenterande tal ämnen roliga

Sveriges största utbud av födelsedagstal från professionella talskrivare. Tips på ämnen för argumenterande tal ? Hej, jag ska hålla ett argumenterande tal i svenska där min svenska lärare har sagt att man själv får välja ämne. Talet kan vara om exakt vad som helst men jag har en riktig idétorka så jag undrar om Sweddit kanske har något aktuellt eller intressant som jag skulle göra mitt tal om?


Argumenterande text - roligt ämne ? Tjaa Det är såhär att jag ska skriva ett första. Nu i åk på gymnasiet ska vi ha ett argumenterande tal som det muntliga nationella provet. Vi fick temat namn och jag kan inte komma på en intressant sak att argumentera om.


Hoppas ni kan hjälpa mej, jag ska välja ett ämne att argumentera om i skolan. Jag har lärt mig att det i ett argumenterande tal alltid måste finnas något svar på tal till de som inte håller med om argumentet eller inte tycker som du. Därav vad som skulle kunna vara minus men det måste följas upp med att vi minsan tänk på det och hur vi löser problemet. Jag ska hålla ett argumenterande tal på fem minuter på onsdag, och jag vet ännu inte vad jag ska välja för ämne. Orkar inte med sånt seriöst shit som dödsstraff, abort, fildelning med mera.


Tråkigt och för vanligt. Vill hellre göra ett bra tal , men med någont lite mer annorlunda och intressant ämne. Nu är det så här att på svenskan så har vi fått en uppgift att vi i fem minuter ska argumentera om ett ämne. Det stora problemet är att jag har ingen fantasi.


Finns det någon vänlig själ som kan hjälpa mig om ett roligt ämne ? Ge tips på argumenterande tal. Det får ej vara kontroversiellt (buhbhuhu), ingen ska behöva ta illa upp (tydligen) och talet skall hållas på minuter. Jag HAR sökt i forumet men hittade inget jättebra. Rowling kommer att läsas om hundra år. Jag har tänkt ta upp argumenten: Allt som finns runt omkring, andra böcker, HP-värl filmer osv.


Argumenterande tal ämnen roliga

Vi känner igen oss trots att det är fantasy, magi fascinerar, en värld som liknar vår men ändå inte – drömma sig bort. Har letat fram mitt braiga hopprep och lovat mig själv ett träningspass lite senare när jag kommit någon vart med mitt argumenterande tal. Jag har fått en del förfrågningar om ämnen till det argumenterande talet. Här kommer några som jag drog ur min hatt.


Man måste självklart inte välja något av dessa. För alla ämnen gäller att man kan vara för eller emot. EDIT: Syftet med uppgiften är ju inte att föra fram något du tycker är viktigt, utan att kunna föra ett argumenterande tal. Alltså är det ju sinnesjukt tråkigt att prata om abort eller nåt sånt tråkigt skit. Här är en lista på 1ämnen för retorisk argumenterande framställning.


Argumenterande tal ämnen roliga

Du väljer ett ämne , skriver talet för ca minuters talande. Du kan behöva läsa på i olika ämnen ! Du ska inte bara tycka eller presentera åsikter. Du ska ge fakta, bakgrun argument och bemöta tänkbara motargument. Talaren är förmodligen en man som vill hylla sin vän sedan många år. Talet har en något skämtsam ton och inbegriper en del samspel med lyssnarna, men dess.


Det är också en bra idé att skapa en stark inledning och en stark avslutning i ditt argumenterande tal , som både fångar uppmärksamhet och lämnar avtryck hos åhörarna. Guide till argumenterande tal. Få hjälp med att skriva ett riktigt bra argumenterande tal med vår guide. Jag gick en kurs i retorik och har mitt argumenterande tal (min) nedskrivet med rapport kring talets olika delar om du vill se.


Mitt tal är rätt så basic men handlar dock om löpträning så det får ju ses som personligt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Populära inlägg