onsdag 22 juli 2015

Skrivsvårigheter

Läs- och skrivsvårigheter är ett övergripande begrepp som omfattar allt som rör begränsningar när det gäller att läsa och skriva. Dyslexi utgör endast e. Graden av läs- och skrivsvårigheter varierar. En del barn har lindigare svårigheter som till största delen går bort under de första skolåren.


Andra barn har så stora svårigheter att de kan hålla i sig ända till vuxen ålder.

Det finns alltså ett ganska gediget stöd i forskningen för att systematisk undervisning i hur en bokstav ser ut och hur den låter kan förhindra läs- och skrivsvårigheter. Börjar med ljuden i solarm – Sedan mitten av 80-talet har evidensen varit solid för att läs och skrivsvårigheter kan förebyggas med rätt träning. Läs vidare i broschyren Kännetecken vid läs- och skrivsvårigheter. Det är många gånger ärftligt och kan upptäckas i tidig ålder. Du som har dyslexi eller har ett.


Ibland kan man vara tvungen att utreda flera gånger i livet eftersom intyget inte får vara alltför gammalt. Tecken som kan tyda på läs- och skrivsvårigheter.

Men dyslexi kännetecknas i huvudsak av att man läser enskilda ord långsamt och att man läser fel. Ofta förekommer också skrivsvårigheter vid sidan av lässvårigheterna. Funktionsnedsättningen beror på en störning i vissa språkliga funktioner som hindrar automatisering av ordavkodningen.


Sensus Skåne-Blekinge erbjuder fördjupade föreläsningar och workshops för barn och vuxna med läs- och skrivsvårigheter samt för lärare, pedagoger, föräldrar, vänner och anhöriga som i sin vardag kommer i kontakt med personer med läs- och skrivsvårigheter. Elever med läs- och skrivsvårigheter kan ha väldigt olika behov när det gäller läromedel. Lättlästa texter kan vara till hjälp vid läsinlärning men kan också förenkla att ta till sig innehållet i ett läromedel.


Alternativa verktyg som talsyntes och ordprediktion kan också vara till hjälp. De verktyg som jag tipsar om har Malmö stad avtal med. Innehållet finns också som resursmaterial på Malmö Delar. Om en elev riskerar att utveckla läs- och skrivsvårigheter är en ”vänta och se-attityd” kontraproduktiv och ett tecken på att samspelet mellan elev och skolundervisning inte fungerar tillfredsställande.


Istället bör skolan tidigt kartlägga om det finns risk för att läs- och skrivsvårigheter utvecklas. Den som skriver ett intyg om läs- och skrivsvårigheter måste ha god kunskap inom området. En viktig bedömning är vilken anpassning personen behöver för att kunna visa sina kunskaper vid ett kunskapsprov.


I vårt bibliotek hittar du Inlästa läromedel, Studiestöd på modersmål och lättläst skönlitteratur. Dessutom erbjuder vi ett individualtest för att upptäcka läs- och skrivsvårigheter , ett lärspel i svenska och en digital bilderbokstjänst för förskolan.

Vi kan erbjuda särskilt anpassade läromedel och tekniska hjälpmedel för inläsning av material och vi har ett noga genomtänkt lektionsupplägg där vi utgår ifrån att alla lär sig på olika sätt, speciellt om man har läs och skrivsvårigheter. Vid dyslexi har man svårt att automatisera sin läsning. Det kan göra att man läser långsamt, eller att man förväxlar bokstäver när man läser.


Ofta har man också svårt att förstå eller minnas det man läser, och att stava. Alla med läs- och skrivsvårigheter har inte dyslexi. Appar stärker elever med läs- och skrivsvårigheter. Det konstaterar Emma Lindblad som också utforskat användningen av appar i läs- och skrivundervisningen. Barn med dyslexi eller andra läs- och skrivsvårigheter behöver extra träning för att lära sig läsa och skriva.


Föräldrar och lärare kan göra mycket för att hjälpa till. Kod-Knäckarna erbjuder kunskap, såväl som handfasta tips och övningar på ett pedagogiskt och roligt sätt. De personer som har dyslexi är dock betydligt färre, ca 4-. Man kan ha läs- och skrivsvårigheter av olika orsaker. En av orsakerna är dyslexi, även kallat specifika läs- och skrivsvårigheter.


Vilka insatser kan vi erbjuda? Hos våra logopeder kan du göra en dyslexiutredning och få rådgivning. Hur kommer man till oss? Vägledning inför pedagogisk utredning av läs- och skrivsvårigheter.


En vanlig bedömning är att 5-procent av befolkningen i den läskunniga delen av världen har läs- och skrivsvårigheter av dyslektisk art. Detta gäller också andra läs- och skrivsvårigheter.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Populära inlägg