måndag 9 november 2015

Döden i dina ögon slutet

Köp dina favoritböcker till bra priser. En oberoende tjänst som hjälper dig jämföra produkter, priser och återförsäljare online. Döden i dina ögon slutet.


Denna webbplats använder cookies för att säkerställa att du får den bästa upplevelsen. Rachel War Barbro Lagergren: Libros en idiomas extranjeros Saltar al contenido principal.

Prueba Prime Todos los. Två år efter den stora katastrofen. Adam, Sarah och dottern Mia lever tillsammans i en värld som. Jem, år gammal har förlorat hela sin familj. Hennes mamma dog i en överdos och ändå sen dess har hon förstått vad siffrorna hon ser i folks ögon betyder.


Det är deras dödsdatum. Ni kanske kommer ihåg att jag har pratat och skrivit om Rachel Wards fantastiska böcker tidigare? Nu är jag i full färd med att att läsa den tredje och sista boken, som har det passande namnet Slutet.

Alla böckerna utspelar sig i en snar framtid. Kunde knappt lägga undan den, allra minst i skolan. Läs även fortsättningen- Arvet;) Även denna bok är jättebra! Jem undviker alltid att se folk i ögonen.


Hon vill inte se siffrorna. Siffrorna som berättar vilken dag de ska dö. För att slippa veta håller hon sig på avstånd från andra, struntar i skolan och kompisar.


Men Spider i klassen envisas med att hänga efter henne, vägrar att ge upp. Till slut blir de vänner. En vänskap som mognar till. Jem har växt upp i olika fosterhem och håller sig för sig själv.


Detta har naturligtvis lett till att mina förväntningar blivit väldigt höga, kanske orealistiskt höga… Jag upplever det här som en helt ok, kanske till och med bra, ungdomsroman som inte alls griper tag i mig. Hon försöker att undvika det hon ser i andra människors ögon. Hon har blivit runtflyttad till en mängd olika fosterhem sedan hennes mamma dog när hon var år.


Hon har, så länge hon kan minnas, sett siffror som surrar runt alla människors ansikten. En bladvändare som blir riktigt, riktigt spännande även om slutet är lite väl sockersött i min smak.

Webbplatsen använder sig av kakor (cookies) för olika funktioner och för att ge en bra användarupplevelse. Tänk dig att du ser in i ögonen på de du möter och genast vet när de ska dö. Jag tycker nog att slutet däremot gick lite väl snabbt och hade gärna varit lite längre och utförligare. Jems filosofiska funderingar över döden och ödet kunde ha varit längre och djupare. Handling: 15-åriga Jem är speciell - när hon ser folk i ögonen ser hon datumet de ska dö.


Jem bor i London, och hon är lite utstött - eftersom hon helst undviker att se folk i ögonen håller hon sig ifrån andra så gott som möjligt. Låt mina ögon lysa, så att jag inte somnar in i döden. Lasarus, vår vän, har gått till vila, men jag är nu på väg dit för att väcka honom ur sömnen.


Därför sade lärjungarna till hono’Herre, om han har gått till vila, kommer han att bli frisk. Jesus hade emellertid talat om hans död. Längtar verkligen till slutet. Jag vill inte avslöja något för er som inte läst serien än, men jag kanske kan berätta lite i alla fall? Första boken handlar om Jem som har en otäck förmåga.


När hon ser människor i ögonen så ser hon datumet som de kommer att dö.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Populära inlägg