onsdag 25 november 2015

Barn som bråkar recension

Jämför produkter inom barn och familj. Hitta lägst pris på hos Pricerunner. Barn som bråkar , skriker och inte gör som de vuxna säger är svåra att hantera.

Eftersom upprörda känslor smittar av sig, är risken stor att du själv snart är lika arg som ditt barn. I den här boken tar författarna avstamp i elva vardagliga familjesituationer och visar på praktiska handlingsalternativ att använda sig av när en konflikt seglar upp. Hur gör man när ens ”vanliga” barn bråkar ?

Det låter som en fråga som är lätt att besvara. Psykologen Bo Hejlskov Elvén berättar vad det vanligaste misstaget är – och hur man kommer tillrätta med det. Metoden går ut på att undvika att konflikter uppstår – men inte genom att alltid låta barnet få som det vill. I stället försöker man förstå vad som orsak­ar konflikter, och hitta lösningar som fungerar både för barnet och de vuxna.

Här är sex metoder som har bevisad effekt när det gäller att hjälpa föräldrar som ofta bråkar med sina barn. De flesta bråken mellan barn och föräldrar handlar om sådant som grundar sig i att föräldern vill barnets bästa: att stänga av surfplattan, borsta tänderna och äta upp maten. Det är inte lätt att vara förälder eller pedagog till ett barn med starka känslouttryck, men det är ännu jobbigare att vara det barnet och att mötas av ilska tillbaka när det inte kan hantera sina känslor.

Fast före kanske års ålder är det inte lika vanligt med bråk som efteråt, och efter är man ju formellt sett inget barn längre.

Så barnen i exemplen i boken är 3-år. Alltid bra priser, fri frakt från 1kr och snabb leverans. Vi hjälper dig jämföra produkter, priser och återförsäljare online.

Om det finns andra barn i närheten så får man se till att säkra dem, säger Bo Hejlskov Elvén. I det här läget är det för sent att avleda. Och det kan vara en trygghet att veta att utbrottet går över. Ingen orkar bråka mer än sju minuter om det inte finns någon som bråkar tillbaka. Barn förstår, accepterar och går vidare.

Jag skulle kanske inte rekommendera den här år gamla boken till ett barn inför en skilsmässa, men för vuxna är den är inte enbart upprörande utan också trösterik. Barn är överlevnadsexperter och ser framåt. Det underlättar bara om de får veta vad som händer. STERGÖTLAND ÖSTERGÖTLAND Med en metod från psykiatrin kan du minska vardagsbråken med ditt barn.

Boken är uppdelad i två delar. Flykten är en bok för yngre barn där vi följa en familj på flykt undan kriget. Detta är en viktig och aktuell bok som kan öppna för många samtal med barnen om det som händer i vår omvärld och mitt ibland oss i Sverige.

Bråka Smartare har tagits fram av Medlingscentrum som arbetar med utbildning i konflikthantering och skolmedling för skolpersonal. Vi har länge sett ett behov av att arbeta med elevernas eget förhållningssätt till konflikter och samarbete och det här materialet är ett svar på det behovet.

Om du har ett barn som bråkar och inte gör som det blir sagt, så känner du igen känslan av avmakt och att snart vara lika arg som ditt barn – detta sker eftersom känslor, speciellt upprörda, smittar av sig. Ladda ner och skriv ut diskussionsunderlagen: Genomförandet av träff Hållpunkter och stödord Total tidsåtgång är timme och minuter. Bild Hälsa alla välkomna!

Eftersom ilska smittar av sig, är risken stor att du själv snart är lika arg som ditt barn. Men det går att undvika. Nej, alla ni som försvarar och skriker i högan sky härinne på Kittys blogg, fasen, sluta krångla till det. Använd gärna lite sunt förnuft, sluta resonera sönder barnen (nej, man kan inte resonera om allt!) och läs det här för att förstå att inte jag heller är någon Hitler som vill ha barnen på led.

För egentligen är det så att mina barn har en mamma som bråkar som dem. Och så tror jag att det egentligen ligger till hos alla, att det är mammorna och papporna som bråkar med barnen , men jag tror inte att boken skulle sälja så bra om man fick detta konstaterat redan i titeln. Målet är att eleverna ska kunna se sin egen del i en konflikt, undvika handlingarna i trappan och istället välja kompistrappan med steg som ”hämnas inte”, ”hota inte”, ”prata inte bakom ryggen” och ”lyssna och förstå”.

Bråka smart handlar, enligt Oskar Palmenfelt, om att lägga energi på det som är viktigt. Att barn bråkar med sina föräldrar är helt naturligt i sig, det är inte för att trotsa utan för att testa gränser och få sin vilja igenom. Genom att lyssna på barnet tar föräldern kontroll över samtalet på ett mjukt men bestämt sätt som leder till mindre motstånd hos barnet.