måndag 16 november 2015

Lampkontakt till vanlig kontakt

Har köpt nya stjärnor till våra fönster. Till stjärnorna är det en transformator som är dubbelisolerad. Lamputtaget är ett jordat uttag. Hur gör jag för att koppla in dom?


Kan jag göra en skarvkabel med en jordad lampkontakt i ena änden och en vanlig kontakt i andra.

Ska endast koppla in en stjärna på varje och ingen annan utrustning. Eftersom det är en fuktig miljö satte vi in IPklassade uttag. Nu till mitt probleJag har en underbar lampa i gjutjärn (se bilderna) som inte passar någon annanstans, men som kommer passa perfekt i växthuset. Men, den har en lampkontakt såklart och uttagen kräver vanlig stickpropp.


Du får även förtur till vår kundservice, utökat öppet köp och förlängd garanti på utvalda varumärken. Den gemensamma standarden inom EU innebär att de stickproppar och uttag till taklampor som används idag kommer att sluta säljas. Jag är inte så där enastående praktiskt av mig, men byta kontakt på lampor har jag gjort många gånger.


Det kan liksom inte hända något.

Skulle däremot aldrig byta lampknapp i väggen eller något mer avancerat, så jag förstår din respekt för el. Det lagliga sättet att göra detta är att en elektriker byter till ett SCHUKO-uttag ( Vanligt uttag) Det olagliga sättet som kommer funka bra är att sätta lampkontakt på trafosladden. Någon adapter finns inte att få tag på eftersom de är olagliga. Det beror på att lamputtag får vara mycket klenare än vanliga kablar. Sätt fast sladdarna i den nya kontakten , och skruva ihop.


Ganska lätt att fixa själv, i alla fall om sladden bara har två strömledare. Jag bytte ut gamla kontakter på tre st taklampor för några år sen, utan att veta speciellt mycket om el. Om det finns en skyddsledare också tror jag man måste ha lite mer koll, så att den hamnar rätt. Har vanliga lamputtag över alla fönster men många av julprylarna han vanlig kontakt.


Finns det nån färdig adapter för detta? Hur koppla vanlig kontakt till takuttag? Används när lampan monteras på annat stä.


Det är så att min kära sambo köpt något som hon trodde var en vanlig fönsterlampa. Dock visade det sig att det var en. Då jag fortfarande vill ha belysning i det rummet, utan att flytta möbeln, vill jag koppla in en golvlampa till det lamputtaget.


Golvlampan har däremot ett vanligt uttag och har även en egen strömbrytare. Det ger mig två frågeställningar: 1.

Standarden som reglerar detta baseras på ett EU-direktiv med syftet att öka säkerheten samt underlätta handeln på europamarknaden. Ska du köpa en lampkontakt till din lampa som exempelvis ska sättas i ett nybyggt hus rekommenderar vi därför dig att köpa denna lampkontakt. Prata gärna med din elektriker innan om du är osäker. Vilken lampkontakt ska jag skaffa för dessa uttag, hur.


JPG,ow:50pt:Hemmet – Koppla lampa? Elsäkerhet och elarbeten du kan göra själv,rh:viivilla. Rapportera en annan bild Rapportera den stötande bilden. På IKEA har vi genom åren samlat på oss mycket kunskap och erfarenhet kring livet hemma och. Förr var det vanlig med bara en sockerbit.


En sockerbit och en bit lampsladd med en kontakt på gör nog jobbet. Jag tycker att det är oansvarigt att bara lämna två lösa sladdar. Kontakten är ojordad och passar för 6A och upp till 2volt. Lampkontakt utan sladd från Opal med poler.


För sladdmontage, sidoinföring. Belysning med orginalkvalitet. Upp till lägre pris på Reservdelar Biltillbehör hos Skruvat. Vi hjälper gärna till med inbärning av din hemleverans.


Två personer bär in din leverans till en av dig anvisad plats. De som levererar godset avgör om möbeln säkert kan placeras i önskat utrymme. I annat fall levereras den innanför er ytterdörr. Vi vill inte riskera att göra märken på väggar och golv om utrymmet är för trångt.


Lampsladd för montering på plint.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Populära inlägg