torsdag 2 maj 2019

Hur hanterar man en narcissistisk mamma

Mama är läsarnas mammagrupp de luxe, självklara mötesplatsen för alla fantastiska mammor. Just nu ingår: Eucerin-kit värde 745kr! Beställ smidigt online. Jag kan inte låta bli att acceptera tjänster av min narcissistiska mamma.


En av de faktorer som gör det mycket svårt att bryta med en narcissistisk mamma är att du kanske behöver tjänster då och då som du tar emot av din mamma. Det kan dessutom bli så illa att du pga.

Att ha en narcissistisk mamma innebär att ständigt höra negativa uttalanden. På grund av det består barnens inre dialog av kritik och skadande ord. Det skapar en spegeleffekt. De lär sig att leva som deras mamma gjort. Lämnade min man sen år och fick min egen mamma som fiende.


Spred lögner om otrohet, hjälpte min fd man mer än mig, egen nyckel till hans hus osv. Hon spelade den hjälpsamma mormodern som lagar det hennes dotter gör fel. Idag lever jag med en ny man som är fantastisk, vilket min mamma hatar.

Finns det några bra tips på hur man i konkret form ska bemöta en sån människa, för jag antar att jag kommer behöva möta henne någon gång i framtiden efrersom det är min mans mamma och han inte orkar bryta kontakt och ej heller har insikt om problematiken. Men en narcissist kan också skada och risken för depressioner är mycket större hos narcissister än hos andra framför allt i samband med 30-årskriset. Hur hanterar man en narcissist?


Hur man kan hantera en narcissistisk person. Alla kriterier för hur en narcissistisk person är stämde in på min mamma. Under min uppväxt hade jag aldrig någon att prata med och jag kände mig fast.


Jag förstod att det var någonting som inte stämde med min och mammas relation med kunde inte sätta fingret på det. Att ha en relation (eller vad man ska kalla det) med en person som är lika förutsägbar som en film man sett hundra gånger och som dessutom inte alls är intresserad av mig som person utan bara av hur jag kan få henne att må bättre - tack, men nej tack. Jag skulle gärna ha en relation till en mamma , bara inte min mamma. Så hur kan man veta huruvida personen man umgås med är en narcissist? Måste man vänta tills förhållandet börjar falla samman?


Vi hade tidigare en stor släkt alldeles intill oss men när de så småningom försvann, blev vi ensamma och det var då allt eskalerade. Vi ”levde” via dem, kan man säga. Allt ovan sagda hat gjort det svårt för utomstående att komma in i familjen. Har som tur en stark sambo men även hon undrar vad som står på.


Min mamma är narcissistisk. Hur ska jag hantera min narcissistiska mamma Hur kommunicera med narcissist Kan narcissister älsk Jag vet inte om min mamma är nödvändigtvis en narcissist men efter att ha läst denna artikel kommer jag tror nästan det.

Jag känner mig så ensam. Eftersom jag kan minnas är min äldre. Danu Morrigan (pseudonym) från Irland har skrivit en bok om hur det är att vara dotter till en narcissistisk mamma – den har nu översatts till svenska med titeln ”Du är inte knäpp … det är din mamma ”. En ögonöppnare för mig. Du har kanske redan erfarenhet av den där personen på jobbet som skapar kaos och förstör organisationen. Med en grandios självbild kräver hen beundran av sin omgivning och har samtidigt svårt att visa empati.


Ett annat tecken på att du har att göra med en narcissistisk kollega är allt drama som ständigt finns närvarande runt personen. När sådana par bildar familj kan barnen bli bifigurer i föräldrarnas psykologiska drama. En narcissistisk man kanske söker sig till en osjälvständig kvinna som sätter honom på piedestal. I bästa fall finns det någon i omgivningen som ser och förstår hur barnen har det. Ett utsatt barn kan få styrka av att någon utanför familjen förmedlar ”det är inte ditt fel.


Noll respekt gentemot andra. Och listan kan göras lång. Det krävdes ett utbrott mot mig inför mina barn, min man och svärmor innan min man äntligen insåg hur störd hans far egentligen är.


Men svärmor slätar över, sopar allt under mattan och tröstäter lite till ( hur orkar en kvinna stå ut med en sån karl) Hursomhelst.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Populära inlägg