fredag 16 mars 2018

Krönika om rasism

Krönika om rasism

Om det inte diskuteras kommer det dåliga att finnas kvar inom oss och vi kommer inte att kunna ta bort det. Om vi väntar med att konfrontera det blir problemen bara större. Det blir farligare för samhället och svårare att få bukt med. Att dölja rasism som företeelse i samhället är som att dölja en farlig sjukdom i den mänskliga.


Krönika om rasism

Krönika : Rasism kan aldrig rymmas i yttrandefrihet. Anders Nilssons krönikor. Det är bra om så många röster som möjligt hörs i debatten. Hjälper dig med nationella prov i svenska, engelska och matematik.


Bli bättre på att skriva och läsa olika genrer. Icke-muslimska kvinnor klädda i sjalar. Manifestationerna och uttrycken för solidaritet med offren för förra veckans moskémassaker i Christchurch har varit många och övertygande. Men under alla vackra ord finns också en lång historia av av rasism och intolerans, i landet som klassas som världens åttonde lyckligaste land.


Jag har verkligen ingen aning om hur dom här människornas hjärnor fungerar! Det är som om folk har en sorts viss respekt för dom här människorna. Som om någon gett dem rätten att uttrycka sig rasistiskt, för att alla hade invandrarbakgrund. Många tycker att rasism bland invandrare är svårt att prata om. Knivigt att skriva om.


För visst är det enklast när rasisterna är de mäktiga. De vi betraktar som privilegierade. Ordet ”omvänd rasism ” existerar fortfarande och den är lika vidrig som den ”andra” rasismen vi alltid talar om. För oss är denna typ av rasism , den ”omvända”, precis lika viktig att bekämpa, belysa och prata om.


För mig är rasism inte ålagd någon hudfärg eller tillhör något etniskt ursprung. Andra ämnen som ofta förekommer i artiklar om Rasism är: SvD Premium, Bokrecensioner, Identitetspolitik och Politik. Pappan misshandlades grovt framför ögonen på sin 5-årige son. Av medieuppgifterna att döma handlar det om förövare med annan etnisk bakgrund än svensk.


En rasism vi sällan pratar om. Rasismen mellan folk med olika invandrarbakgrund. Om jag bara höll mig hyfsat lågmäld så skulle jag gå obemärkt förbi rassarna. Senare flyttade jag till en större stad för att plugga och fick nya, inte bara vita, vänner.


Och därigenom en större förståelse för vad rasism är, men också en ögonöppnare för mina egna fördomar. Vid hotfulla situationer är det tydligt hur vi ska agera, men inte kring rasism och fördomar, säger hon och fortsätter: – Döm mig inte för mitt namn, utseende eller ursprung. Om du tycker att jag är en dålig läkare som brister i min profession tar jag hellre den kritiken. En krönika om rasismen i Sverige där eleven delar med sig av sina egna upplevelser och tankar.


Eleven menar att eleven i många situationer behandlas annorlunda på grund av sin religion och hudfärg. Det kan vara svårt att prata om rasism och diskriminering. Med Låt Stå – Antirasism på schemat hoppas vi att samtalet ska bli enklare med hjälp av vårt metodmaterial och att barriärer bryts ned för unga att driva antirasistiska projekt.


Som begrepp har rasism haft olika betydelser i olika tider. Dagens betydelse är komplex och betyder olika saker för olika individer, i många fall intolerans mot grupper av människor på grund av deras hudfärg och etnicitet, men ibland även religion och kultur. Som om censur vore den enda metoden för att styra eller begränsa människors möjligheter att förstå och yttra sig om världen. Som om inte förekomsten av rasism i sig, på alla nivåer i samhället och inom alla kulturyttringar, innebär att det allmänna utbytet av kunskaper och åsikter hämmas. Låt en kamrat göra en kamratbearbetning av din text.


Jag ringer polisen för jag tänker att om det här inte är rasism , vad är då rasism ? Och kan det verkligen vara lagligt? Men det är trots allt inte hets mot folkgrupp. De särskiljer och bestämmer själva vilka dom vill ge fika till.


Det må vara sant, men det betyder att det också är helt lagligt för oss att informera om det samma.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Populära inlägg