torsdag 15 mars 2018

Blå tåget

Tågbolaget med Sveriges nöjdaste kunder enligt Svenskt Kvalitetsindex. Sitt avskilt i våra suites! Blå Tåget är klass och klass 2. Slipp stressen och njut av resan. Det trevligaste sättet att resa mellan Göteborg och Stockholm!


Det framgår av ett internt brev inom AB Galia, som drivit tågtrafiken, skriver Göteborgs-Posten.

Galia hette tidigare Skandinaviska Jernbanor, och begärdes i konkurs under det namnet i våras. Den gången lyckades företaget dock betala den akuta skulden. I stället för vagnar satt man i liftstolar, men attraktionen blev aldrig någon framgång. Bolaget som serverar mat och dryck på Blå tågets resor mellan Göteborg och Stockholm har blivit av med alkoholtillståndet.


Beslutet fattades i förra veckan. Motiveringen: Systematisk ekonomisk misskötsel under lång tid. Vi tycker ju hela ärendet är felhanterat, säger Per Syren, managementkonsult som arbetar åt Blå tåget. Volvo Car Visitor Centre ligger i Volvo Cars hjärta i Torslanda i Göteborg.


Som chef för verkstaden var det Morrgan som såg till att vagnarna var redo för att transportera våra resenärer bekvämt och säkert till deras destination.

För Morrgan var aldrig något omöjligt. Oavsett hur högt hindret var, hade Morrgan alltid en lösning. Det har Stockholms stad beslutat med motiveringen att bolaget allvarligt brister i ekonomisk lämplighet. Vi tycker att ärendet är felhanterat och kommer att överklaga detta, säger en representant för Blå tåget. På fredagen gick det fortfarande att boka resor med tåget , trots det överhängande konkurshotet.


Expressen har även sökt Mons Bolin, vd för Skandinaviska Jernbanor AB, för en kommentar. Enligt Trafikverket gick det senaste tåget juni, men varken på sin hemsida eller i sociala medier ger företaget någon förklaring till sommaruppehållet. Men nu står vagnarna still. De skriver inte heller när de kan tänkas köra igen. Vid flera tillfällen bytte attraktionen både namn, från det ena till det andra, såväl som utseende.


Galia, tidigare Skandinaviska Jernbanor begärdes i konkurs i våras men räddades av investerare. Turen tog en och en halv timme med två stopp under resans gång. Fler artiklar hittar du i följande artikelserier: Partiledardebatt och Hamnkonflikten. Om du kom hit via en länk i en annan artikel, gå gärna tillbaka dit och korrigera länken så att den pekar direkt på den sida som länken avser. Eller får det finesser för en liten skara.


Ges inte plats på spåren. Tåget får en frist i den tvist som man har med Transportstyrelsen. Vi är självklart besvikna.

Blå tåget och Fem-böckerna det som går hem hos den breda massan? Jag har inga exakta siffror på vad det kostar oss men det är helt klart kännbart.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Populära inlägg