måndag 6 juni 2016

Dikter om längtan

Ligger vaken håller kudden nära tätt intill. Vadan denna evigt närda trånad? Alla säger hur underbart det är att leva sitt liv med den man älskar, men om det är så i alla stunder det tror jag ej.


Dikter om längtan

Man bråkar, glömmer och sen blir oftast allt som vanligt igen. Drömmen om dig finns fortfarande kvar, bara du och jag i denna värl för att lösa alla problem utan att någon stör oss. I hjärtat finns ett rum som bara är för dig. Och var jag än tar plats så finns du här hos mig. Jag hör din varma röst som inspelad musik.


Om blott jag kunde nå dig min vän, som jag vet finns, men ej känner än. Målet har alltid varit du, som läser där ute just nu. Mycket jag skrivit med själen bar, om allt och och om intet för dig,… Skriven av: Fredrik Trulsson. Läs hela Knacka på din dörr. Ibland tänker jag att jag ska gå och knacka på din dörr.


Vart du för mig vet jag icke, om till djup, till himlar höga, men du viker ej ifrån mig förrän jag är stoft och mull, förrän tung och kylig jord har täppt igen mitt brustna öga, förrän sövd av dina sånger jag på vägen stupat kull. Du får mitt hjärta att slå, för du är allt jag tänker på. Bilden på dig är allt jag har, när du inte är kvar.


Bara om du vill bara om jag vill så blir vi ett. Så långt bort så kort bit för längtan i mitt hjärta. Ditt ansikte är så vackert. Dina ögon tindrar, som stjärnor på. Han var den första jag skulle tappa allt jag trodde om mig och min svindla på min egen välformade syn.


Han gjorde synfältet suddigt. Men hans värme höll mig uppe från att falla. Som den förbjudna frukten skulle jag vilja ha honom.


Jag skulle bli invirad i tanken om nya fjärran romanser som gjorde mig som fast limmad i hans händer. Kom med till dalen, der vår boning står, Der silfverbäcken mellan alar går! Kom ned till hemmet vid den lugna fjär Vår lilla verld! Vi flyr från lismarn med sin krökta rygg, Från potentaten, nådigt. Säger jag att jag inte förstår mig på längtan efter att bo stort så svär jag väl i kyrkan.


Dikter om längtan

Jag är mer intresserad av att veta hur min längtan ser ut om jag slipper slösa bort den på att infånga och uppfostra en krånglande snubbe. Men i fjol tog till slut längtan efter ett annat liv överhanden. Det är inte så att han inte vill, men i hans historia om barnbarnet som återvänder finns svårigheten att just hitta tillbaka. Författaren uttrycker detta med en mjuk ilska, men också med en längtan som överstiger allt det som i förstone kan tyckas irriterande i dikterna.


Att en resa så kort Gör att du är så långt bort. Mellan oss finns en hel värld Trots att det bara var en kort färd. Längtan – en dikt om saknad. Luftslott Kom och ta min han låt oss ge oss av till ett avlägset land.


En plats dit inga båtar går, där vi kan försvinna utan spår. Vi kan bo tillsammans i mitt luftslott komplett med torn och tinnar - allt i ljusblått. Förvirrad – en dikt om ovisshet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Populära inlägg