måndag 14 december 2015

Dikter om vänskap som rimmar

Jag tittar i mörkret i hopp om att se. Letar efter ljus, letar efter glädje. Jag ser din silhuett, din skugga, din kropp. Hoppas och drömmer om den lyckan framtiden gömmer.


Tänker på hur det skulle gått om vi aldrig blivit vänner. Jag skulle känna mig tom, ensam, inkomplett.

Behöver du förslag för dikter om vänskap ? Då har du kommit till rätt ställe. Vi har samlat flera fina vänskapsdikter. Skicka blommor till en vän – Här hittar du bra erbjudanden.


Dikter om vänskap – Dikt av 12. Det finns så mycket du inte kan se. Som tanken på dig kan få mig att le. Tonerna klingar lika skönt och ljuvt som ett källsprång.


VÄN Jag sådde några blommor en för varje vän.

Jag tror att de var fyra och särskilt minns jag en. Klass har fått skriva dikter om vänskap. Vi talade först om liknelser, vad man kan likna en vän eller vänskap vid. Här vill vi dela med oss av några vackra resultat. Du är min sol, du är min måne.


Korta dikter om allt från kärlek, längtan och vänskap till sakna olycklig kärlek och sorg på både engelska och svenska. Det är alltid fint med lite dikter som rimmar. Så om ni har några sköna dikter som rimmar på lager så skriv gärna. Så öppna era sinnen och skriv! Tänk på att dikterna ska ha ett formellt och bra språk!


Vad tycker ni om dikter ? Poesi är hur bra som helst för dig och din hälsa. TV gör dig dum i huvudet. Dags att bli gammal – dikt som rimmar på samma ord. Bildresultat för dikter om vänskap som rimmar.


Som hade doktorn en vän i viken I väderleken: när vädret blås, Då tycker doktorn det går i lås. Citat om vänskap ger en den sanningen som man behöver när det gäller vänner. Om du har få eller många spelar det ingen roll.

Vänskap har bara en betydelse. Dina vänner ska stå vid din sida när rummet brinner och du bredvid dem. En god vänskap betyder allt i denna värld.


Hur svårt är de skriva en dikt då som inte rimmar jävla köttskalle. Du behöver ju inte rimma med enkla ord som mus hus sus o dus. Karin Boye använder ofta naturen i sitt symbolspråk. Man kan därför njuta av hennes dikter dels som naturskildringar dels ta till sig dess djupare innebörd. Ofta upptäcker man fler och fler symboler destå mer man lär känna hennes verk.


På grund av upphovsmannarättsliga skäl har vi varit tvungna att ta bort verser och dikter förutom nedanstående där författarna givit sitt tillstånd. Denna dikt är hämta med tillstån ur boken ”Sakna dikter ur sorgen” av Ewa Åkerlind.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Populära inlägg