måndag 12 oktober 2015

Brahman buddhism

Buddhist understanding of Brahman. Kommer man till brahman så har man vunnit atmans sanna värde. The court Brahmins were locally called Punna. Brahman är allt, och det är svårt att förstå för enkla människor. Svenskar har bytt ut sina trädgårdstomtar mot gåtfullt leende.


Buddha och Brahman har hittat till Sverige.

Both Sramanas and Brahmans (whether Sramana or not) are important in terms of spirituality. Brahman is impersonal Being in itself, but it can be known through the many gods and goddesses that are manifestations of Brahman. References - Katha Upanishad 3:(trans. Eknath Easwaran). En grundtanke inom hinduismen är att det egentligen bara finns en gudomlig kraft - Brahman - som kan liknas vid en världssjäl som finns i allt.


Men eftersom det är svårt för oss människor att tillbe en abstrakt världssjäl så visar sig Brahman också i många olika gudagestalter, var och en med sina egna förmågor och funktioner (jämför med katolicismens helgondyrkan ). Samsara kommer från sanskrit och betyder att flyta ihop, att passera genom olika stadier eller att vandra. I religioner med indiskt ursprung kan samsara. Hinduism och hindu är västerländska termer, och är liksom buddhism ett uttryck för eurocentrism.

Brahmans (brāhmaṇa) are the hereditary priests of Hinduism and occupy the highest position in the caste system. The Manusmṛti, the classical text on Hundu law, says: ‘By his birth alone a brahman is a god even to the gods, and his teachings are authoritative for humans because it comes from the Vedas. Pali brāhmāṇa):The brahman (brahmin) caste of India has long maintained that its members, by their birth, are worthy of the highest respect. The relationship between believers.


Den som leder ceremonin inom hinduismen kallas för brahman och är präst. Symboler För hinduer så är kon ett heligt djur. Det är även en symbol för de. Alla djur är heliga för hinduerna men kon är mycket helig och det är en oerhörd synd att döda en ko eller äta av den. Kon är en gudasymbol som symboliserar moderlighet och ömhet.


Nirvana är det bästa tillståndet, där inget existerar. Det finns olika sorters yoga som hjälper en att ta sig över vägarna till brahman. I den mer folkliga buddhismen anses buddha vara mer av en gud än en vanlig människa. Nirvana blir här istället ett paradis där man möter buddha och anses inte längre bara vara ett tillstånd.


Några andra riktingar som finns är Mahayanabuddhism, Lamaism och Zen- buddhism. Brahman och moksha För oss européer kan tanken på reinkarnation framstå som positiv och attraktiv, men för hinduerna är återfödelsen något ont, något man vill fly från. Atman, menar hinduerna, hör inte hemma i den materiella världen.


Atman vill förenas med det gudomliga.

Some (monistic) Hindu schools think of atman as part of Brahman (universal spirit) while others (the dualistic schools) think of atman as separate from Brahman. In either case, there is a close connection between atman and Brahman. Start studying Brahman vs. Learn vocabulary, terms, and more with flashcards, games, and other study tools.


Dualistic schools teach that Brahman exists in a separate reality from the phenomenal world. Nondualistic schools say that Brahman is the only reality, and the phenomenal world is an illusion superimposed on Brahman. And please note this is a gross simplification of very complex philosophical systems.


Imagine the strength it took to not lash out against those who spewed hatred! Brahman , världssjälen, finns precis överallt: i minsta lilla sandkorn, sten, trä djur och människa. Hinduismen är även en polyteistisk religion med en enorm mångfald av gudar – flera tusen, eller flera hundratusen som det hävdas ibland. Själen finns då ej längre som enskild individ.


Om man som icke- buddhist skulle vilja bli buddhist så är det ganska okomplicerat och det är ett beslut man tar själv. Det finns ingen test som man måste genomgå eller någon som kontrollerar om man duger som buddhist. För de flesta människor är det något som växer fram gradvis efter kontakt med buddhismens meditationsmetoder och lära.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Populära inlägg