tisdag 4 augusti 2015

Kolla spermier

Nån som vet hur jag går tillväga för att kolla om mina spermier är dugliga? Jag och tjejen har försökt i 1½år nu, hon har barn sen innan. Har försökt i tidigare förhållande med Vart vänder man sig, vårdcentralen, eller är det nåt annat ställe?


Jag skulle vilja veta ifall man på nått sett kan se eller veta ifall ens spermier är bra? Jag och min tjej vill skaffa barn, men jag är orolig ifall det inte skulle gå. L inn Heed säger: Hej Daniel!

Vid en spermiepenetreringsanalys (SPA), eller ett sperm-oocyt-interaktionstest, undersöker man möjligheten att penetrera ägget genom att förena det med ett hamsterägg. Donation med ägg eller spermier. Ni som vill bli föräldrar måste själva ha antingen ägg eller spermier. Det går inte att få både donerade spermier och ägg.


När det gäller ägg så måste ägget placeras tillbaka i livmodern på den person som ägget kommer ifrån. Det kan trots detta förekomma spermieproduktion i testiklarna, vilket gör att man med en viss teknik kan hämta spermier från testikel eller bitestikel och gå vidare med insemination. Trots hög spermakoncentration, omkring miljoner spermier , kan detta innebära infertilitet.


Denna testmetod kan urskilja antalet rörliga respektive orörliga spermier vilket ger en rättvis bild av mannens fruktsamhet.

Det är viktigt att spermierna fryses ned innan din behandling påbörjas. Vi erbjuder spermienedfrysning fram till din 56-årsdag. Frystiden brukar vara cirka tio år, men någon begränsning finns inte. De spermier som kommer ut började bildas ungefär tre månader tidig­are och de sista dagarna har de lagrats i bitestik­larna. In­fek­tioner (t.ex. influensa eller tandinfek­tioner) som du genomgått de tre senaste månaderna kan på­verka sper­mierna i provet.


Om mannens spermier bara är lite långsamma kan det eventuellt behövas en inseminering hos kvinnan av mannens spermier för att de ska nå ägget. De dör direkt om de utsätts för värme, kyla, pH-förändringar, torka, till och med helt vanligt vatten. Så den där myten om att man kan bli gravid av att bada bubbelpool stämmer alltså inte. Och tre veckor senare fick vi en kallelse till vårt första utredningssamtal, då fick vi svar på spermaprovet och mitt blodprov.


Spermier är riktiga mesar. Mitt blodprov var normalt, de kollade hormoner, äggreserver etc. Och så gjorde de ett vaginal ultraljud på mig för att kolla äggledare, ägg etc. Min man fick lämna blodprover (hormonprov och kromosom). Jag vill gärna kolla kvaliteten på mina spermier men vet inte riktigt vart jag ska.


Ett negativt testresultat, förutsatt att mannen följt bruksanvisningarna noggrant, indikerar att mannen har ett spermieantal som är lägre än miljoner spermier per ml, vilket är lägre än hos de flesta fertila män. Det innebär dock inte att mannen är infertil, säger Sigrid Barnekow, presskontakten på Clearblue. Se till att dom kollar efter spermier i gräset runt henne, även om jag är rädd att regnet kan ha sköljt bort ledtrådar.


Jag tar medicin för att få ägglossning och när jag testade mina ägg var allt okej, men Paul vägrar att testa sina spermier.

Prostatan är en körtel som ligger innanför penisen, runt urinröret. Den har till uppgift att hjälpa fram spermierna. När du blir äldre kan prostatan växa och trycka mot urinröret så att du får svårare att kissa. Förstorad prostata ökar inte risken för prostatacancer. Antikroppar mot mannens egna spermier (behandlas med kortison).


Källa: Vänta på barn. Fertilitetshandboken (Bonnier Fakta) Vill du bli gravid? Ha mycket sex, håll normalvikt, undvik NSAID-preparat (t.ex. Ipren, Ibumetin, Diklofenak, Naproxen och Voltaren). Du bör också minska ditt alkoholintag och undvika rökning och droger.


Kan man kolla om sina spermier funkar? Alltså om det är något fel på dom eller inte, har på det senaste gått och funderat massa tänk om mina spermier inte funkar för har druckit en del alkohol och snusat en del i mitt liv. Vart kollar man upp spermierna om dom funkar som dom ska. Svar på allt är ett community-baserat forum där medlemmar kan ställa frågor om vad som helst. Vi har samlat många år av kunskap och publicerar nu detta för alla att ta del av.


Behandlingen utgör ett nytt alternativ för par där mannen inte har några spermier i sädesvätskan till följd av en blockering av kanalerna. Man kan i så fall försöka ta ur spermier ur bitestikeln via en punktion. Dessa spermier kan användas vid en normal ICSI-procedur för att få en befruktning till stånd.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Populära inlägg