onsdag 12 augusti 2015

Hur kunde du dikt

Sök bland foton, listor och bilder från din skoltid! Som den där gången – har du glömt? Goddag Så där bara: Goddag Ungefär som att du skulle önska att jag skulle ha en god dag liksom att just jag skulle ha en god dag Eller: Hej på dig, du ! Hur kunde du : Hur kunde du krossa mitt hjärta, och du inget sa.


Jag kände någonting på mig, men jag visste inte vad det var. Jag kan inte vänta och vänta, jag måste få ett svar.

Om busschauffören vill jag veta mera – jag ska gå ut och köpa boken kvickt. Dikter kan, precis som låttexter, läsas upp högt. Spännande blir det om man läser en dikt utifrån en känsla. Och hur låter den om man är gla eller kan-ske desperat? Ja visst gör det ont Ja visst gör det ont när knoppar brister.


Dikter och poesi av olika slag är ett mycket kraftigt verktyg att ta till för att väcka känslor eller för att lätta sitt eget hjärta. Hans röst va så djup att det dallrade till, uti löven på kvistar och grenar-Av ren ångest fick jag magknip och skakade i hela kroppen Hans blick var en sån som förstenar- det malde i huvudet på mig Men jätten såg snäll ut, han log lite smått- Jag. Var hade du rum att uppstå från, om inte vårt högmod vore.

Ditt skydd och din klippgrav är här våra knutna händer. Omkring oss klänger sig segt och blint de myllrande liven. Jag tänker att dikten som genre skulle kunna rymmas i de flesta ämnesövergripande arbeten i skolan. Genom att läsa olika genrer om samma ämne skapar vi kritiskt tänkande, medvetna läsare och en större känsla av sammanhang i skolan. Att diskutera: Hur arbetar du med dikter i skolan?


Vilka verktyg använder du i din läs-och. Jag brukar göra det i samband med att jag arbetar med poesi i någon form. Vid detta tillfälle hade jag och eleverna läst dikter från olika epoker och länder. De hade fått en förförståelse för hur dikter kunde byggas upp och hur de kunde se ut.


Guds Ord säger oss något annat och du kan lita på att Bibeln är sann. Att stafettskriva dikter är något man kan göra precis när som helst. Jesus är på riktigt och allt som är sant tål en prövning, så är du ärlig i din längtan, be en bön. Tala om för Honom hur Du känner, Han lyssnar och förstår. Han känner Dig utan och innan, varje skratt och varje tår.


Det behövs ingen övning. Okej, känslor kommer inte på en gång. Jag vet inte hur jag ska visa dom för dej.


När jag tog mod till mig för att berätta hur jag känner för Dig, avvisade du mig.

När Du vände Dig om och gick, lämnade Du mig ensam i vit snö med fläckar av rött. Vi har samlat flera dikter som kan passa till ett dop. Hur många dikter man vill ha är upp till en själv. JAG SER DIG NÄR DU SOVER Av: Lisa Glans Dikten skrevs till Lisas dotter Elviras dop.


Om du kunde begripa, vad jag längtat, men det kan du visst aldrig förstå. Tänk att du skulle komma till sist det vågar jag väl knappast tro, fast det var då min enda beständiga dröm, som aldrig kom till ro. Kom och sätt dig hos mig, lilla barn.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Populära inlägg