onsdag 27 mars 2019

Hur lever en kristen

En oberoende tjänst som hjälper dig jämföra produkter, priser och återförsäljare online. Hitta rätt produkt till rätt pris. Jämför pris på kontaktlinser. Hur ska en kristen leva ? Fråga: Var i bibeln står det hur man ska leva ett liv som Gud vill att man ska leva ?

Svar: Hela meningen med vår tillvaro - anledningen till att Gud skapade oss - var och är att vi ska bli hans avbild. Det är målet för hela vår existens, något som Gud förklarade redan innan han skapade den första. Pinsamt är ett av orden som florerar när svenska troende svarar på frågan. Jag är inte alls förvåna säger Elin Engström, präst inom Svenska kyrkan. Jag har varit kristen så länge jag kan minnas, vet inte direkt det tillfället jag tog emot Jesus, jag har alltid trott på att Jesus dog för mig.


Amish människor strävar efter en livsstil som återspeglar tidigare traditioner. Jo det är så jag tänker också. Men upplever att många kristna mer påpekar hur andra ska leva än att vara goda medmänniskor kan jag tycka.

Jag tycker att det är mindre kristet att döma andra som super än att faktiskt supa. Att vara en god medmänniska är väll ändå det viktigaste. Bibel kan vardagen som kristen vara väldigt invecklad och farlig.


Men lever man i Finland kanske vardagslivet inte skiljer sig så mycket från andra vardagsliv. I dag inleder vi artikelserien Kristen i Sverige med ett besök i Sollentuna, där 18-årige Oscar Karmitsa är ensam kristen i sin klass. På Donsö utanför Göteborg är däremot cirka var tredje invånare medlem i frikyrkan. Följ med ytterligare tre fredagar då vi speglar hur det är att vara kristen i vardagen på olika håll i landet.


Vad är det för skillnad på att vara kristen och att vara religös? Står inte det helt i strid mot hela vår mänskliga natur? Kristna har fått de tio budorden att leva efter och följa i sin vardag. De bör gå till kyrkan i alla fall på söndagar. Olikt många andra religioner så har vi inget förbud mot viss mat eller viss klädsel.


Här hittar du material om kristen tro, om vad det är att vara kristen och Guds barn, hur du blir en sann kristen , född på nytt och frälst, hur du får evigt liv. Snarare är syftet att ge en varningssignal till dem som lever på mer än detta. Och nej, detta förutsätter inte att ekonomin är ett nollsummespel. Argumentet är inte att en hundralapp spenderad på dataspel på något magiskt sätt gör att en etiopiers hundralapp försvinner i tomma intet.


Jag har aldrig hört någon ångra sig som lever ett äkta Kristet liv.

Det kostar inte en krona att varken bli kristen eller leva som kristen. Du har bara allt att vinna. Det finns tonvis med bevis och jag råder dig att öppna ögonen och ta del av dessa. Bland annat att Jorden och universum är skapat av Herren finns otvivelaktiga bevis på. Har hört att det är viktigt att leva vardagslivet så man inte är till anstöt för någon annan.


Alltså tolkar jag det som att man ska försöka leva efter lagen och göra rätt mot medmänniskor efter bästa förmåga. Tro är en nödvändighet för det kristna livet. Tron är grunden för att bli kristen och tro är grunden för att leva som kristen. Tro handlar om att lita på Gu hans ord och hans löften. Utan tro är det omöjligt att behaga Gud.


Hebreerbrevet är en av Bibelns huvudtexter om tro. Hon är ett Guds eviga rikes närvaro mitt i en förgänglig värld. Genom våra liv, i ord och handling, får vi visa att Gud är en levande verklighet som kallar oss till ett liv i tjänst för honom och för våra medmänniskor. Gott och ont lever sida vid sida i oss och i världen. Den kristna tron säger att Gud hela tiden.


I Tora så finns det många bud och regler för hur man ska dyrka gud och hur man ska leva. De är smmanfattade i tio Guds bud och i trosbekännelsen. Den judiska trosbekännelsen heter Shema och är Hör Israel , Herren vår Gu Herren är en. Gudstjänster hålls i synagogan, den judiska motsvarigheten för en kristnas kyrka.


Om kristen tro Vill du veta mer om kristen tro? Eller funderar du över hur man blir kristen ? Här på webben kan du läsa om vad Svenska kyrkan står för. Du kan också få näring till dina egna tankar om kristen tro.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Populära inlägg