måndag 18 september 2017

Tacktal när man slutar på jobbet

Novedades, más vendidos, recomendaciones, ofertas, etc. En Casa del Libro tenemos más de dos millones de libros. Descuentos especiales. Fråga: Jag har en fråga angående avtackningar på arbetsplatsen.


Jag står i begrepp att avtackas på ett par olika arbetsplatser och undrar hur man lämpligast ska bete sig.

Jag blir lätt väldigt rörd och har lite svårt att få fram lämpliga tacktal och sådant inför gruppen. När du slutar på ett jobb är det vanligt att folk skickar runt en massa mejl med sina privata kontaktuppgifter. Om du letar efter ett nytt jobb , eller funderar på att utvecklas, kan ett nätverk av kontakter vara hjälpsamt. När Noomi Rapace tog emot en guldbagge för rollen som Lisbeth Salander i Män som hatar kvinnor fick hon bara ur sig: ’Tack, tack, tack’. Ett tretal visserligen, men i sammanhanget lite kort!


En journalist på Svenska Dagbladet retade sig på den introverta hållningen och skrev: ”Jag önskar att tacktalare kunde anstränga sig litet. När Niklas Lundengård lämnade jobbet som kassör på Ica Maxi i Stenhagen i Uppsala gjorde han det med ett storartat farväl. Personuppgiftspolicy Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Jag jobbade mitt sista arbetspass på det arbete jag haft i fyra år. Jag har spenderat mer vaken tid med en del av mina kollegor, än jag spenderat med min familj Vi är några arbetskamrater som funderar hur man gör när en kollega slutar på jobbet , inte av egen vilja, utan på grund av arbetsbrist. Sex på jobbet slutar inte alltid i. När man ska avtacka en arbetskamrat som har jobbat i företaget i många år men nu ska gå i pension är det vanligt att man håller ett tal för arbetskamraten. För en billigt penning kan man köpa ett färdigskrivet tal som man sedan kan modifiera om man vill, så att det passar extra bra för den arbetskamrat som ska sluta på jobbet. Eller när jag berättade för K att jag skulle sluta och hon också lika spontant och med tårar i ögonen talade om att trots att jag är rätt elak ibland så skulle hon minsann sakna mig.


Det jag ändå kommer att ta till mig och lägga som ett mjukt litet paket bomull nära mitt hjärta är det som K sen sa till mig. Du måste vara helt säker på vad du vill innan du pratar med din egen chef eller lovar ett annat företag att du ska börja hos dem. Det är som att göra slut på ett förhållande. Man har trots allt mer vakentid på jobbet än.


Nu har jag packat ihop mina pinaler och lämnat mitt jobb jag varit på i år drygt. Det var otroligt blandade känslor, och jag har nog aldrig haft de känslorna förr inför att sluta på en arbetsplats, vemodigt samtidigt som en befrielse, vemodet är naturligtvis alla vänner man lämnar, befrielsen. Här är en av mina dikter som också finns tryckt på kort och den får gärna citeras om mitt namn finns med som författare. Dikten är egentligen tänkt till någon som slutar på ett jobb , till exempel, men den kan ju även användas när man själv är den som lämnar.


Ska man avtacka en medarbetare som byter jobb ? Den som avskedas av någon anledning ska slippa uppmärksamhet från övriga som får stanna på jobbet.

Har man då lämnat jobbet på ett negativt vis slår det tillbaka mot en själv. Aldrig för sent att göra ett bra avslut. Om du blir uppsagd i en nedskärningsprocess, fundera på vad du lärt dig under din anställning och vad du vill gå vidare och utveckla på ditt nästa jobb.


Talet är menat att hållas när en anställd slutar för att börja ett nytt arbete. Jag slutar på jobbet efter många år. Det blir en stor avskedsfest i fikarummet. Chefen kommer att hålla tal och jag själv kommer att säga några ord.


En kanske dum fråga: Jag bör väl stå upp när chefen håller sitt tal? Många sitter ner, vilket jag tycker är fel) Svar: En dum fråga? Talet är avsett att hållas då en på arbetsplatsen mycket omtyckt person slutar för att gå vidare till annan anställning.


Här följer början av talet. Kära medarbetare och kollegor. Arbetet här har varit som ett pussel, där de flesta bitar varit färgglada och vackra och hittat sin plats i pusslet snabbt. Varför är det alltid när man byter jobb som man inser att man faktiskt gjort skillnad?


I framtiden ska jag tillåta mig själv att stanna upp lite oftare och att utan självkritiska glasögon se på vad jag gjort istället på allt jag också hade velat göra. Sista veckan kantades av många olika känslor. Jag hoppas att ni kan tro mig när jag säger att jag kommer att sakna er. Ni har gjort ett bra jobb , glöm inte det.


Om ni behöver hjälp att finna ett annat arbete ställer jag mer än gärna upp med goda intyg och ett gott ord. Köpa färdiga tal att hålla vid avtackning. När jag slutade på mitt förra jobb blev det ingen avtackning alls, jag var tjänstledig mån för att prova nytt jobb och återvände aldrig till det gamla utan bara sa upp mig och fortsatte anställningen på det nya jobbet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Populära inlägg