tisdag 5 juli 2016

Tema kompis förskolan

Vänner är viktiga – de får oss att må bra. Varje relation är unik och därför bör förskollärare beskydda och ta hand om den vänskap som spirar mellan barn. Nu har vi börjat med vårens tema som är ”kompistemat”. Syftet med detta tema är att skapa en riktigt god kompisanda i gruppen. Det finns små sagor i denna serie och vi börjar med boken som heter ”Samarbeta”.


Särskilt inte om man har en ryggsäck på ryggen. Flera av barnen på trappan till förskolan Myrängen i Huddinge kämpar med uppgiften men får ingen praktisk hjälp av de vuxna. I stället uppmanas de att fråga en kompis. Något som visar sig fungera finfint.


Hos kompisen lär man sig att somna utan att föräldrarna finns där. Kompisar ger möjligheter. Med kompisens familj kan man få pröva på att klara av att göra saker på egen han till exempel följa med till en obekant miljö.


Tema kompis förskolan

I tonåren, när föräldrarna hålls på avstån behövs kompisen som förstår. Tio stycken fina inbundna böcker i en snygg samlingsbox med kompissagor som handlar om Kanin och Igelkott. Och framför allt barn.


Jag jobbar som barnskötare på förskola på en småbarnsavdelning och jag älskar mitt arbete. Jag är en änglamamma till min lilla dotter Ida och jag är mamma till min underbara dotter Tilde. Familjen är mitt allt.


Här på bloggen så kommer jag att dela med mig av mitt material som jag har i arbetet. Vi har planerat den här terminen att arbeta med tema och koppla det till våra mål områden som utgår från läroplanen för förskolan (Lpföreviderad 10) på det här sättet: Kultur – på vår avdelning ger vi barnen möjlighet att lära känna närmiljön och de funktionerna som har betydelse för det dagliga livet. Hur ska en bra kompis vara?


Hur känns det när du mår bra i kroppen? Temat Livsstil och Hälsa handlar om att upptäcka hur vi ska leva för att må bra i samspel med varandra och vår miljö. Gratis material till förskolan att skriva ut Lawteedah är en blogg som jag nyligen hittat till. Där finns iaf en riktig guldgruva, nämligen Laurens sida med egenproducerat material. Så här står det bland annat om förskolans värdegrund i Lpfö98.


Tema kompis förskolan

Förskolan skall sträva efter att varje barn utvecklar. Utforska efogelbergasseks anslagstavla kompis tema på Pinterest. Visa fler idéer om Skola, Förskoleidéer och Klassrumsidéer. Tema kompis I början utav terminen är viktigt att vi alla lär känna varandra och att vi alla känner oss trygga på förskolan. På Huggormen jobbar vi nu med tema kompis.


På förskolan behöver man arbeta ofta och mycket med hur man är en bra kompis , hur man ska förhålla sig till andra och vad det innebär att vara en del av en grupp. Under denna fest får barnen prova olika saker och få känna känsla av att vara modig. Detta kopplas till förskolans läroplan och strävansmålet som säger att förskolan ska sträva efter att varje barn utvecklar självständighet och tillit till sin egen förmåga, samt utvecklar sin identitet och känner trygghet i den. Idag firade vi den Internationella Nalledagen på förskolan.


Alla barn fick ta med sig sin nalle eller något annat gosedjur och om man ville, ha på sig pyjamas. Vi lyssnade på nallesånger, hade lite nallegympa, barnen ritade och skapade nallar och vi läste sagan om ”Guldlock och de tre björnarna” tillsammans. Tema : Den magiska resan i sagans värld med Barabapapa Vi i Förskoleteamet Helianthus AB som har sin förskola i Vårby och Vårby gård arbetar med en gemensam grund i vårt val av tema , som detta läsår är sagor.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Populära inlägg