tisdag 26 december 2017

När får man mens första gången

Allt du behöver veta för att vara förberedd för din första mens! Läs mer om mens och allt omkring det. Ta del av information och tips på Libresse. Lär dig mer om leva med mens här!


Tips och råd kring intimhygien. Hitta all information här! Många av besvären kan du behandla själv, om det behövs.


De besvär du kan få när du har mens kan variera från en gång till en annan, både vilka besvär du får och hur svåra de är. När man får sin första mens beror på när man kommer in i puberteten. Har mensen inte kommit runt års ålder bör man träffa en läkare för att se att allt är okej.


När får man mens första gången

Att få sin första mens kan kännas både märkligt och roligt. Det kan uppstå mycket tankar och funderingar kring vad som är normalt och inte. Hur gammal du är när du får mens kan variera mycket. Vissa får mens redan vid tio års ålder medan det för andra kan dröja ända upp till sexton år.


Hej, jag går i sexan och alla tjejer i min klass har fått sin första men men inte jag. Jag har haft flytningar mer än ett halv år, mer hår på kroppen, ont i magen nuförtiden osv. Mamma fick sin första mens när hon var tolv och min syster fick den tidigt i års åldern. När kommer jag få min tror ni?


När du först får din mens kan det kännas fuktigt i dina underkläder. Ibland kan du känna menstruationsflödet, särskilt efter att du har suttit eller legat ner en stund. När du står upp kan det känns som ett forsande.


Detta beror på att vätskan har samlats medan du vilade. Mensen brukar komma cirka tre år efter de första pubertetstecknen. Några flickor är därför bara fem eller sex år när de kommer i puberteten. De får mens redan när de är sju eller åtta, även om det är extremt sällsynt.


När får man mens första gången

Svenska flickor får sin mens allt tidigare. Debutåldern har sjunkit med fem månader på år. Hur är det egentligen att få mens ? Vem berättar man det för?


Här berättar fem tjejer om första gången de fick mens ! Det som avgör när du får din första mens är när dina könsorgan utvecklas och när kroppen producerar tillräckligt med könshormoner. När detta väl har hänt mognar ett ägg i dina äggstockar ungefär var fjärde vecka. Klicka här om du vill veta mer om detta. Finns det några tecken på att den första mensen är på gång ? Det är ofarligt att skjuta upp mensen och det kan göras när man under ett tag har använt ett preventivmedel såsom p-piller, p-plåster eller p-ring. Ett annat alternativ som kan användas för att skjuta upp mensen är tabletter med gulkroppshormon, vilket även det är en säker metod.


Ofta finns det en nedre åldersgräns för när dessa kan utföras. En tik bör inte heller vara för gammal när hon har sin första kull eftersom det ökar risken för komplikationer. I SKKs grundregler står det att tik inte får vara fyllda sju år när hon paras för första gången. Det händer också att det tar ännu längre tid.


När du krystar kan du känna att du vill ha ut barnet så fort som möjligt. När du har fött tidigare behöver du sällan krysta mer än minuter. Men drömmen om ett friare liv så tidig ålder som – året när vi med dagens regler får börja ta ut sin pension, men där Pensionsgruppen har aviserats en höjning i flera steg av pensionsåldern till – stannar ofta vid just en dröm när det går upp för många man knappast gör en ekonomisk superaffär. Men det är ofta bra om det tar lite tid.


När får man mens första gången

Jag hade däremot tur, så min BM hade fått för sig att jag var längre gången och sa att jag skulle få höra när jag gjorde glukosbelastning i vecka 1 när hon kom på sig själv berättade hon att de egentligen inte gör så, men att hon skulle lyssna eftersom hon lovat. Det går inte att se om någon haft sex. Penisen behöver inte vara inblandad.


Det finns dem som tänker att penisen måste vara inblandad när man har sex första gången men såklart kan man ha sex på olika sätt. Första dygnet efter födseln händer det att valpar tappar en smula i vikt, men sedan vän­der det och det brukar bara ta en dryg vecka innan de har fördubblat sin födelsevikt. Hur snabbt det går beror på hur stor konkurrensen är kring matbordet. Valpar som inte går upp i vikt som man förväntar kan behöva stödmatas. När jag fick min orgasm var det som om det bultade i fittan.


Men nu är det inte riktigt så längre. Första gångerna jag började smeka mig var typ år sen. Iallafall, i början la jag handen på min fitta och gnuggade handen på ena hållet samtidigt som jag gnuggade fittan på andra hållet om ni fattar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Populära inlägg