fredag 22 december 2017

Fredagsfika på jobbet

Fredagsfika på jobbet

Att bjuda på gott hembakat fika uppskattas av många. Det är ett riktigt hantverk att kunna baka ett goda fikabrö men det behöver inte vara svårt alla gånger. Vi har flera recept på prima fika som är lätt att baka och dessutom passar perfekt att bjuda familjen eller kollegorna på. Enligt Mattias Lundberg är det därför extra viktigt med både lunchraster och fikapauser där det pratas om annat än jobb.


Fredagsfika på jobbet

Det skapar samhörighet på arbetsplatsen och vi behöver folk omkring oss. Att man ofta har en fredagsfika har ju att göra med helgen och att man vill fira lite. I dag här på Linnéas Skafferi får ni ett utmärkt recept att baka till morgondagens fredagsfika. Nämligen sega chokladsnittar med schweizernöt.


Seg chokladkaka som är fylld med nötig choklad. Gissa hur goda de här är! Perfekt att göra en burk med småkakor och ta med till jobbet. Dags för fredagsfika ! Det är inte bara gott med en bulle eller två, det hjälper oss även att prestera bättre på jobbet , menar psykologen Mattias Lundberg.


Fredagsfika på jobbet

Vi presterar bättre på jobbet om vi fikar tillsammans med våra arbetskamrater. Att ta jobbets fikapauser på allvar är viktigt för att vi ska kunna prestera bättre och trivas på arbetsplatsen. Det menar psykologen Mattias Lundberg som också betonar vikten av fredagsfika.


Att liva upp stämningen på jobbet under fredagar kan vara en bra idé. Både för att öka produktiviteten och för att avsluta arbetsveckan positivt! Många av oss har redan checkat ut på torsdag eftermiddag och räknar minuterna under fredagen. Fredagsfika på jobbet Äntligen är det fredag och jag ser fram emot en långhelg med promenader, picknick och rosévin i solen. Men först ska en till arbetsdag klaras av och jag piggar upp den genom att ta med hembakat fredagsfika till kollegorna.


Därför behöver vi fredagsfika på jobbet Fredagsfikan är för många en helig stund tillsammans med kollegorna i slutet på arbetsveckan. Men enligt psykologen Mattias Lundberg är det inte bara det faktum att det är gott med bullar som gör att fredagsfikan är så bra, den kan även hjälpa oss att prestera bättre på jobbet. Andra dagen tillbaka på jobbet blir jag informerad om att jag har fredagsfikat ! Det är seriöst uppdrag och är snudd på veckans absoluta höjdpunkt! Snacka om prestationsångest! Hemgjorda biskvier kommer inte produceras under mitt tak, inte heller någon fantastisk tårta!


Jag jobbar min sista dag på jobbet på fredag och tänkte bjuda på lite fika. Problemet är bara att vi på torsdag har en aktivitet med jobbet som gör att jag kommer bli ganska sen hem. Därför undrar jag om någon har tips på något roligt jag kan baka som inte tar så lång tid. Jag har ingen lust att hålla på hela natten. När du vill bjuda på en riktigt trevlig fredagsfika på jobbet kan du beställa goda tårtor och bakelser på SkickaTårta.


Alla våra tårtor bakas av lokala konditorier i hela landet och levereras på bakdagen. På så sätt är tårtorna dagsfärska när de kommer fram till ert kontor och kan avnjutas ihop med en god kopp nybryggt kaffe. Vi har, efter ett litet uppehåll, återigen infört fredagsfika på jobbet. Vi har en lista där vi i tur och ordning turas om att bjuda på eftermiddagsfika.


Helst utan nötter och mandel. Själv funderar jag på det fredagsfikat , något gott till kaffet på fredagen. Jag träffade nämligen en organisationskonsult för ett tag sedan och hon sa att arbetsplatser med fredagsfika , de ska man se upp me där sker ingen utveckling, där är man mest intresserad av att ha det lugnt och mysigt tillsammans.


Varje fredag på jobbet har vi gemensam fika som avslutning på jobbveckan. Ansvaret för att ordna något gott till kaffet denna dag roterar runt enligt en lista. I fredags var det min tur. Jag hade med mig en Brooklyn Blackout tårta och den här härliga skapelsen.


Snart är det fredag, kanske dags för dig att bjuda? Recept på Syltrutor med smultäcke. Ja det är min tur att ha med nåt till fredagsfikat på jobbet. Jag är inte nån person som bakar ofta direkt. På Sandryds är det teamwork som gäller inte minst när det gäller köket.


Varje vecka har två personer ansvaret för köket där det ingår att fixa frukost på tisdagar och fredagsfika. Denna veckan var det Cecilia och Peter Nilsson som fixade en fantastisk fredagsfika. Nästa vecka är det min och Sannas tur. Innan semestern rensade och städade jag bland gamla pappershögar på min arbetsplats.


Jag hittade då ett papper som jag skrev ut från en webbsida för flera år sedan och sparade. Det framgick inte vad det var för webbsida men det handlade om att ha kul på jobbet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Populära inlägg